Zomer 2016 Zweden en Denemarken

Ook dit jaar gaan we met de toerzeilers op pad. Met de meeste boten van vorig jaar hebben we Zweden en Denemarken als bestemming gekozen. Uiteindelijk gaan we met zeven boten op pad, waarvan vier van vorig jaar. Het vertrek is 16 juli vanaf Vlieland, de eerste bestemming is Göteborg. Van Vlieland naar Göteborg varen Eveline en Eric mee, Jorrit en Floor vliegen naar Göteborg. Eveline en Eric gaan daarna via Oslo naar huis, vanaf Göteborg varen we met z’n vieren verder.

We hebben het volgende rondje gevaren:

woensdag 13 juli –  vrijdag 15 juli Oppenhuizen – Vlieland

Voordat we op Vlieland zijn, moet de boot eerst vanuit Sneek daar naar toe worden gevaren. Eveline, Jorrit, Floor en Lies varen de boot woensdag en donderdag via Leeuwarden naar Harlingen. Helaas waait de wind beide dagen precies uit de verkeerde hoek, dus het worden twee motordagen.

Prinsentuin Leeuwarden

In Harlingen vaart Lies nog even het navigatielicht aan de voorkant er af, maar gelukkig is dit in Lelystad leverbaar en is het daardoor een paar uur later alweer gerepareerd. Begin van de avond komen Eric en Huib op de boot en vertrekken Jorrit en Floor naar Lelystad. Die halen we woensdags van het vliegveld in Göteborg, als alles tenminste gaat zoals gepland. Op alle boten varen ‘opstappers’ mee voor de tocht naar Göteborg, de meeste vrouwen en kinderen volgen wat later met het vliegtuig.

Vrijdag vertrekken we om acht uur ’s ochtends met vrij grijs weer uit Harlingen en we komen minder dan vier uur later met stralend weer aan op Vlieland. Eveline heeft woensdagavond alvast haar antizeeziekpleister achter haar oor geplakt. Dit zorgt er voor dat ze het grootste deel van de tocht ligt te slapen.

In Harlingen ontmoeten we al twee boten met tochtgenoten, vrijdags komen ook de andere vier boten op Vlieland aan. Bij het palaver vrijdagavond wordt duidelijk dat er toch wel veel wind in het Skagerak boven Denemarken wordt verwacht en dus wordt besloten dat het alternatief via het Limfjord de voorkeur heeft. Dit betekent iets langer onderweg, maar wel een nacht in een haven, dus een goede nachtrust.

zaterdag 16 juli – zondag 17 juli Vlieland – Thyboron

In plaats van het vooruitzicht dat we tot dinsdag gaan doorvaren, vertrekken we met Thyboron als bestemming, dit ligt aan het begin van het Limfjord. Om kwart over negen varen we de haven van Vlieland uit, op naar Denemarken. Er staat een mooie wind, keurig uit het westen, windkracht 3 à 4 de hele dag. De twee scheidingsstelsel boven de waddeneilanden steken we vlotjes over en vanaf daar is het in een rechte lijn naar Thyboron. ’s Avonds valt de wind bijna helemaal weg, dus we motorzeilen de nacht door. We houden om de beurt met z’n tweeën de wacht, dat werkt prima. Onderweg hebben we om de zes uur contact met alle boten via een groepscall op de marifoon. Zondagmiddag wordt aangegeven dat via het Skagerak toch misschien wel weer kan, de voorspelling is wat minder wind dan twee dagen geleden. Punt is echter dat Eveline zich, sinds we op de Noordzee varen, strontmisselijk voelt en eigenlijk alleen maar in bed of buiten op de bank ligt. Ze knapt nog helemaal niet op, dus het idee van nog langer op zee te varen is erg onaantrekkelijk. We besluiten dan ook meteen dat de Emergo hoe dan ook via het Limfjord gaat. We verwachten dat het gebrek aan deining in de Limfjord een stuk beter zal zijn voor Eveline. Als om acht uur ’s avonds duidelijk wordt dat er buitenom wordt gevaren maakt dat voor ons dus niet uit, wij varen nog een stukje door en slaan dan rechtsaf het Limfjord in. Twee andere boten besluiten daardoor toch ook via het Limfjord te gaan, de zee bevalt niet alle bemanningen even goed!

Aan het eind van de Limfjord in Hals

maandag 18 juli Limfjord

Maandagochtend vroeg varen we het Limfjord binnen, dit is een redelijk groot water wat het bovenste deel van Jutland tot een los eiland maakt. Het is een open verbinding tussen de Noordzee en het Kattegat, met een aantal bruggen er overheen, maar zonder sluizen. Zodra we de hoek om zijn knapt Eveline ontzettend op, dus om drie uur ’s nachts warmt ze voor iedereen de nasi en de tomatensoep op! Dat was trouwens erg handig, Jorrit (sr) had voor ons ontzettend lekkere kant en klare maaltijden gemaakt voor een paar dagen op zee.

Aangezien het Limfjord toch ook wel 90 km lang is en we maar een dag hebben om er doorheen te varen, leggen we niet aan in Thyboron, maar varen meteen door. Als het licht is staat Eveline uren aan het roer, waardoor Huib, Eric en ik even lekker kunnen slapen. De aanloop naar Thyboron en het eerste stuk van de Limfjord hebben we met z’n drieën gedaan omdat het een wat lastiger stuk was in het donker, ‘s ochtends wat uren doorslapen is dan wel lekker.
Aan het begin van de avond zijn we aan de andere kant van Denemarken en liggen we op een mooie plek in de haven van Hals. Sinds ons vertrek van Vlieland hadden we matig weer, vrij grijs, maar deze maandag komt de zon steeds meer door en we zeilen het laatste uur met een heerlijk rustig gangetje in de avondzon. Het is een mooie zeildag geworden, met de wind van achteren en in een mooie omgeving. We zijn vijf bruggen gepasseerd, waarvan een hoog genoeg om onderdoor te varen. De overige vier hadden wat bijzondere openingstijden, waardoor we een paar keer wat langer hebben moeten wachten.

dinsdag 19 juli Hals – Göteborg

Zomer 2016 Zweden en DenemarkenAangezien we graag voor het donker in Göteborg willen zijn, hijsen we iets voor zes uur de zeilen alweer. De verwachting is dat de wind ergens in de middag wat afneemt, maar dit gebeurt helaas al veel eerder. We motoren dus een groot deel van de dag. Pas als we dichter bij Göteborg zijn neemt de wind weer toe en kunnen we de laatste uren nog zeilen. Het is daardoor wel een hele relaxte dag, door het gebrek aan wind en het mooie weer is het grootste probleem om schaduw te vinden op de boot. De laatste 10 mijl varen we de Gotta op, tot we bij Göteborg zijn.

Iets na acht uur ’s avonds liggen we aan de steiger van Lilla Bommen, de haven in het centrum van Göteborg. De trip is anders gegaan dan verwacht, maar we zijn trots dat we in 3,5 dag van Vlieland naar Zweden zijn gevaren. We zijn ook blij dat we er voor gekozen hebben om binnendoor te gaan. Anders waren we er 12 uur eerder geweest, maar nu hebben we een lekkere nacht gehad, prima zeildagen gehad en vooral het feit dat we ons alle vier goed voelden was erg fijn.

Lilla Bommen haven in Göteborg

woensdag 20 juli Göteborg

IMG_1739Een bijzondere start van Floor haar dertiende verjaardag, voor het eerst zijn we daar niet bij. Wij vermaken ons met door de stad fietsen op de leen/huurfietsen. Aangezien Huib toch nog wat last heeft van zijn enkel (hij heeft een paar weken geleden enkelband gescheurd) zijn de fietsen een uitkomst. Het is erg lekker weer en Göteborg blijkt een verrassend leuke en mooie stad.

Aan het eind van de middag halen Huib en Lies samen met George en Melanie vijf kinderen van het vliegveld. Superstoer natuurlijk, zonder volwassene zijn ze van Brussel naar Göteborg gevlogen. Hoogte/dieptepunt was iemand op Zaventem die wilde weten hoe het precies zat en vervolgens verkondigde dat Zweden toch echt niet leuk was om heen te gaan!

Als we bij de haven zijn pakken we weer snel de leenfietsen en rijden naar een restaurant om ter ere van Floor haar verjaardag te gaan eten. Het is ook meteen het afscheidsdiner voor Eveline en Eric. Zij stappen morgen van de boot en blijven nog een nacht in Göteborg om daarna via Oslo weer naar huis te vliegen.

donderdag 21 juli Göteborg – Marstrand

Nadat we Eveline en Eric hebben uitgezwaaid vertrekken we richting Marstrand. De eerste dagen gaan we de scheren ten noorden van Göteborg verkennen. Dit betekent de Gotta weer afvaren en  daarna naar het noorden. We varen dan meteen in een schitterend landschap van heel veel kleine eilandjes. In de buurt van Marstrand wordt het allemaal vrij smal, je vaart door een geultje van 10 meter ofzo met aan beide kanten vrij steile randen van eilandjes. IMG_1862Vlak voor Marstrand gaan we voor anker om even lekker te zwemmen. Het water is vrij warm, dat hadden we niet verwacht. Vervolgens leggen we aan in Marstrand, een mooi klein plaatsje met nog wat oude vestingbolwerken.

vrijdag 22 juli Marstrand – Dammh

IMG_1844We worden wakker met stralend weer, sinds Hals is het erg mooi weer en de verwachting is dat dit ook nog wel even zo blijft. Vandaag een kort tochtje naar een baai waar we hopelijk aan de rotsen kunnen vastmaken. Als we daar aankomen blijken de meeste haken in de rotsen al bezet te zijn. Als we beter zoeken blijkt er toch een plek te zijn waar we vast kunnen maken. Er zit een aantal pennen in de rotsen, waar je met een landvast de boeg aan vast kan maken. De techniek is om eerst achter een anker uit te gooien, rustig naar de rots toe en dan ergens aan die rots vastmaken. Met een commandopost vanaf de ZsaZsa, wat mensen op de rotsen en wat jeugd in de bootjes er omheen, liggen we uiteindelijk met z’n 7-en aan elkaar en de rotsen vast. De rotsen blijken ook ideaal te zijn voor een BBQ, dus ‘s avonds zitten we met de hele groep te genieten van het eten maar vooral ook van de omgeving.

zaterdag 23 juli Dammh – Smögen

Vandaag een niet al te lange vaardag naar Smögen, wat een erg leuk dorpje zou moeten zijn. Reserveren in het dorpje zelf kan niet en als we aankomen blijkt het helemaal vol te zijn. Uiteindelijk belanden we in een haven ten noorden van het dorp. Veel bijzonders is het dorp verder ook niet, een paar straten en vooral heeel veel mensen die in een soort van file langs de kade lopen.

Smögen is het meest noordelijke punt van de vakantie, vanaf hier varen we weer langzaam richting Nederland. Eind van de dag zowaar wat regen gehad!

zondag 24 juli Smögen – Grundsund

Het zijn allemaal korte vaarstukjes, we zijn vrij vlot in Grundsund. Ook hier ligt het vrij vol, maar we hebben het geluk dat we aan een vissersboot vast mogen maken die later vertrekt, dan kunnen de boten aan de kade liggen.

IMG_1910Grundsund is wel een erg leuk dorpje, met mooie kades met echte zwemfaciliteiten. Bijna iedereen ligt een groot deel van de middag in het water, zalig. Begin van de avond is de grote verplaatsactiviteit, rondcirkelende boten die wachten op vertrek van de vissersboot.

maandag 25 juli Grundsund – Högo

We varen vandaag Marstrand voorbij en iets verderop gaan we in een baaitje bij Högo voor anker. Mooi plekje, weinig spectaculair maar een goede uitvalsbasis om de volgende dag een wat langer stuk naar Anholt.

dinsdag 26 juli Högo – Anholt

Vandaag weer eens een wat langer stuk varen. Anholt is het doel, een Deens eilandje dat precies tussen Zweden en Denemarken in ligt. Gelukkig een mooi windje uit de juiste richting. We kunnen kiezen tussen wat omvaren of rechte lijn naar de haven via een ondiepte. We varen voorop, met onze ophaalbare kiel lukt dat altijd en ondertussen kunnen we kijken of het voor de anderen ook diep genoeg is. Dat is gelukkig zo.

Ook Anholt ligt behoorlijk vol, ze hebben hier zelfs een systeem van twee rijen boten, waarbij de tweede rij de boeg tussen de achterkant van twee andere boten inlegt, heel bijzonder. De haven is licht chaotisch en de havenmeester heeft geen enkele intentie om daar verandering in te brengen. We gaan op de plek van de vissersboten liggen, die worden morgenvroeg verwacht, dus we moeten morgen vroeg ons bed uit. Het was wel een lange dag, dus we eten in een van de restaurants bij de haven.IMG_1957.JPG

woensdag 27 juli – Anholt

Vandaag verkennen we Anholt. De dag is lekker lang, want al heel vroeg komen de vissers inderdaad terug. Gelukkig zijn er ook al wat boxen leeggekomen, dus we hebben een prima plek. Het leuke is dat de gevangen garnalen even later op de steigers verkocht worden. Anholt doet qua landschap denken aan Vlieland, maar dan met een soort van anarchistisch/hippie-achtig tintje. We maken een mooie wandeling over een deel van het eiland. Het is een leuk en mooi eiland.IMG_1955

donderdag 28 juli Anholt – Helsingør

Dit is weer een dagje doorzeilen richting het zuiden. Onderweg zwemt er een groepje bruinvissen met ons mee. We zijn vrij vroeg in Helsingør, dus Huib en ik lopen het vestingstadje nog in. Het blijkt een leuke plaats te zijn, met een gezellig centraal plein, interessante straatkunst en een maritiem museum wat er van buiten in ieder geval bijzonder uit ziet. IMG_1968

Het Maritiem museum maakt gebruik van de oude dokken. Op de achtergrond de oude vesting.

vrijdag 29 juli Helsingør – Kopenhagen

zaterdag 30 juli Kopenhagen

zondag 31 juli Kopenhagen – Spodsbjerg

maandag 1 augustus Spodsbjerg – Flemudersee (Kielerkanaal)