2021 Twee keer naar de Marker Wadden

Het leek ons erg leuk om een keer naar de Marker Wadden te gaan, maar in de zomer is het IJsselmeer niet ons favoriete gebied. Daarom besloten we met Hemelvaart daar eens te gaan kijken. Gijs wilde graag mee, dus donderdagochtend 13 mei vertrokken we vroeg uit Oppenhuizen. Via Stavoren naar Enkhuizen en nadat we door de sluis waren gegaan linksaf naar de Marker Wadden. Het was mooi weer, maar niet superveel wind, dus al snel meldden de bekende IJsselmeervliegjes zich, erg irritant. We bleken niet de enigen te zijn op de Marker Wadden, er was geen plek meer in de haven. Gelukkig zijn er mooie ankerplekken, dus we gingen voor het strand voor anker. De volgende ochtend hebben we het bootje opgepompt en hebben we een mooie wandeling over het eiland gemaakt.

Aangezien het ‘s middags mooier weer was, hebben we toen nog een keer gewandeld. Het was echt heel bijzonder, je waant je op een Waddeneiland, alleen de zilte lucht ontbreekt. Na het avondeten zijn we naar Lelystad gevaren. De volgende dag bij Jorrit en Emmy langs en ‘s middags richting Lemmer. Voorbij Lemmer hebben we aan een eilandje overnacht en de volgende dag waren we weer in Oppenhuizen.

Jorrit en Emmy leek het ook erg leuk om een keer naar de Marker Wadden te gaan, dus in de herfstvakantie zijn we er weer naar toe gevaren. Vrijdags 15 oktober was het noordoostenwind, bijzonder gunstig om naar Lelystad te varen. We reden ‘s ochtends in de stromende regen naar de boot, maar het knapte snel op toen we in Oppenhuizen waren. Vervolgens hadden we een perfecte zeiltocht met erg mooi weer, fris maar met veel zon. Tot onze verbazing lag de passantenkom in Lelystad vol, dat hadden we niet verwacht.

Zaterdagochtend vertrokken we op tijd uit Lelystad, om zeker te zijn van een plek in de haven. Eerst natuurlijk nog wel even lekkere tompoucen bij Prins gehaald. Er stond nagenoeg geen wind, dus voornamelijk op de motor naar de Marker Wadden. Het was wel even geleden dat Jorrit en Emmy gezeild hadden, erg leuk om samen op de boot te zijn. Dat vroege vertrek was niet helemaal nodig geweest, want er lagen maar weinig boten, we hadden de plekken voor het uitkiezen. ‘s Middags kwamen er overigens best veel boten bij, uiteindelijk lagen er zo’n 30 boten.

‘s Middags de ronde gewandeld en dat was weer heel anders dan in het voorjaar. Het laatste stuk kwam de zon er bij, daar werd het nog mooier van. We hebben na de wandeling lekker bij het paviljoen op het terras uit de wind in de zon gezeten, zalig. Er stond een vrij harde wind uit het zuiden, als je op het strand stond leek het toch echt de Noordzee.

De volgende ochtend zijn we met een goede wind naar Lelystad gezeild.

Nadat Jorrit en Emmy waren afgestapt zijn wij doorgevaren naar Enkhuizen en de volgende dag door richting Oppenhuizen. Na een laatste nachtje op de boot hebben we de boot alvast wat winterklaar gemaakt en daarna weer naar Assen. Zeilen in de herfst is best fris, maar gelukkig hebben we een kachel aan boord. Verder hadden we bijna alle dagen goede wind, afgezien van de tweede dag hebben we alles kunnen zeilen.