Zomer 2021 Zeeland via Vlieland

We besluiten ook deze zomer in Nederland te blijven, we hebben geen zin in coronagedoe in het buitenland. Verder willen we graag op Floor haar 18e verjaardag thuis zijn, dat is vanuit Zeeland makkelijk te doen. Vanwege de wind varen we eerst naar het noorden, omdat we vroeg zijn kunnen we nog terecht op Vlieland. Daarna lekker in Zeeland wat rondgescharreld. We hebben nog nooit een zeilvakantie met zo weinig doelen gehad, maar mede daardoor is het een lekkere vakantie met redelijk weer.

9 juli Oppenhuizen – Heegermeer

Vandaag een ontspannen startdag, eerst nog even werken, wat dingen regelen en doen en daarna spullen ingepakt en naar de boot. Daar waren we rond 7 uur, dus toch ook nog genoeg tijd om alvast een stukje te varen. Uiteindelijk het anker uitgegooid aan het eind van het Heegermeer. Morgen verder via Workum en Kornwerderzand naar Harlingen ofzo. De eerste dagen wordt en bijzonder weinig wind voorspeld, dus het wordt dobberen of motoren. Rustige weer maakt het ook aantrekkelijk om te ankeren en droog te vallen, dat is wel een fijn vooruitzicht.

10 juli Heegermeer – Zuidoost Rak

Aangezien de wind de eerste dagen ons nog niet richting Zeeland gaat blazen, gaan we eerst het Wad op. Eerst naar Workum, waar we de diesel- en watertanks volgooien. Daarna zeilend naar Kornwerderzand en daarna wilden we doorvaren richting Vlieland en dan ergens onderweg droogvallen. Ruim voor de plek die we in gedachten hadden liepen we echter al vast. Het bleek dat we buiten de geul zaten, dus even gas en we konden weer verder. Paar minuten later liepen we in de geul vast en toen maar besloten om daar droog te vallen. Later zagen we dat de geul verlopen was, dus de betonning klopte niet meer. Gelukkig lagen we op een prima plek, vrij vlak stuk, mooi zand en niemand in de buurt. Eerst lekker gezwommen, waarbij een zeehond de hele tijd op kleine afstand ‘meezwom’, erg leuk.

Er stond nagenoeg geen wind, dus het droogvallen verliep gladjes en het loskomen later ook. In de avond kwam er toch weer wind opzetten. Van de vijf windmodellen in de windy-app was er een die wind voorspelde, dus het leek ons onwaarschijnlijk dat dat klopte. Wel dus en aangezien de wind van de zijkant kwam, lagen we rond 2 uur ‘s nachts lekker te bonken voordat we weer droog lagen. Uurtje wakker gelegen, droogvallen is niet altijd een feest!

11 juli Zuidoost Rak – Vlieland

Het is toch apart dat we zo veel belang hechten aan het weerbericht, want vandaag was toch qua wind een erg andere dag dan voorheen voorspeld. Wij hadden een dobberweekend in gedachte, in plaats daarvan hadden we vandaag een perfect zeildagje. Rond half negen haalde Huib het anker naar binnen en zeilden we richting Vlieland. Het eerste stuk stond er nog niet heel veel water, we hadden de hele tijd ongeveer 40 cm onder de kiel, dus het was wel opletten. Daarna kwamen we in diepere geulen, gelukkig. Het laatste stuk was rond hoog water, dus konden we mooi over een plaat onder Vlieland varen, dat was een stukje korter. Doordat we op een wat apart tijdstip waren vertrokken, kwamen we ook op een apart tijdstip aan op Vlieland, voor de meute uit. Dat betekende dat er genoeg plek was. Vorige week stond Vlieland al op ‘zeer beperkt’ plek, iedere zomer ligt het vrij vol. Toen we de haven binnen kwamen leek het ook meer een vakantiepark dan een haven, overal boten en kinderen in kleine bootjes. Het tegenovergestelde van de lege vlakte waar we vandaan kwamen. Maar goed, we hadden een box en later die middag kwamen er genoeg boten bij zodat de andere plekken ook weer vol lagen. Nu staat de haven op rood, dus geen plek meer. ‘s Middags nog lekker gewandeld en ‘s avonds via een slechte verbinding naar het voetbal geluisterd.

13 juli Vlieland – Den Helder

Gisteren een mooi dagje op Vlieland gehad en nu verder naar Den Helder. Dit was een perfecte zeildag. We vertrokken iets voor 10 uur en begonnen met een rustige windkracht 3. Het eerste stukje bij Vlieland wegkomen was tegen de stroom in, maar daarna nagenoeg alleen maar stroom mee gehad. De eerste helft kwam de wind recht van achter, normaal een vervelende koers vanwege de kans op gijpen. Doordat het water nog mooi rustig was en de wind vrij constant, zeilde het nu erg lekker met de fok aan de ene kant en het grootzeil aan de andere kant. Daarna knikten we meer naar het westen en kregen we halve wind. Met een stevige stroom erbij gingen we als een dolle en vier uur na vertrek uit Vlieland lagen we in Den Helder aan de steiger van de Koninklijke Marine Jacht Club, ook weer eens wat anders.

Aangezien we lekker vroeg in Den Helder waren kon ik mooi nog even naar een kapper hier, aangezien m’n vorige knipbeurt niet echt goed was uitgevallen. Voor €13 geknipt en zit veel beter! ‘s Avonds weer obsessief alle weerberichten en modellen bestudeerd, kwamen er niet uit of we nu morgen doorgaan naar IJmuiden, Scheveningen of gewoon in Den Helder blijven liggen. Met windkracht 6 die havens aan lager wal aanlopen schijnt niet zo’n feest te zijn.

14 en 15 juli Den Helder

Uiteindelijk besluiten we om gewoon twee dagen in Den Helder te blijven liggen. Er is daar genoeg te doen en we liggen liever in Den Helder dan IJmuiden. Een Zweedse boot vertrekt wel woensdags en vaart door tot Scheveningen. Als we ze daar later tegenkomen vertellen ze dat het geen fijne zeiltocht was geweest, dus we hoeven geen spijt te hebben. De eerste dag maken we mooie fietstocht rondom Den Helder en de tweede dag gaan we naar het Reddingsmuseum, beiden erg leuk. Den Helder is echt een stad van de Marine, wel mooi en interessant. Woensdagavond komt Jorrit, soort van coronavluchteling omdat veel mensen om hem heen ondertussen besmet zijn.

16 juli Den Helder – Scheveningen

Iets over 7 uur vertrekken we uit Scheveningen. We beginnen met vrij veel wind, kracht 5, en komen 10 uur later met windkracht 3 in Scheveningen aan. Het was een wat hobbelig tochtje doordat de wind vrij recht van achter kwam. Daardoor surft de boot over, op of van de golven af, niet de fijnste koers op de Noordzee. Het is dus fijn als we de haven van Scheveningen binnenvaren. We worden ook nog vriendelijk toegezwaaid door iemand in een appartement direct tegenover de haveningang. Dat blijkt de vader van een vriendin van Jorrit te zijn, erg grappig. De passantenkom ligt al redelijk vol, dus we krijgen ergens anders een plekje. Aangezien het vlak naast een hip terras is, gaan we vlot aan de borrel daar.

17 juli Scheveningen – Betonhaven (Oosterschelde)

We waren van plan een dag in Scheveningen te blijven en dan door naar de Oosterschelde. Als we echter zaterdagochtend naar het weerbericht kijken wordt er voor de volgende dag vrij weinig wind voorspeld, terwijl het deze dag juist ideaal zeilweer is. We vertrekken dus alsnog aan het begin van de middag, uitgezwaaid door Jorrit. Het blijkt inderdaad een ideale zeildag, want 5,5 uur later liggen we al in de Roompotsluis. We hebben de hele weg mooie wind en het tij mee gehad, waardoor we een gemiddelde van 8 knopen hebben gehaald en zelfs 11,8 knopen op de snelheidsmeter hebben zien staan. Ongekende snelheden voor onze Emergo.

Na de sluis slaan we linksaf naar de Betonhaven bij Neeltje Jans. Daar liggen nog iets van 15 boten, desondanks liggen we er heerlijk rustig.

De Maasmond oversteken bij Rotterdam was trouwens minder rustig, er schoven heel wat boten voor en achter ons langs. Op de foto ziet het er minder druk uit, maar omdat je niet zo hard vaart, kom je toch vrij veel boten tegen. We werden zelfs nog opgeroepen door de verkeerscentrale, ze vroegen of we voor of achter een bepaalde grote vrachtboot langsgingen. Voelt wel heel echt, als ze je dan oproepen.

18 juli Betonhaven – Goes

Het is alweer heel wat jaren geleden dat we in Goes lagen, dus dat staat op ons lijstje om langs te gaan dit jaar. Verder hopen we dat we daar een auto kunnen huren om mee naar Floor haar verjaardag te gaan.

Maar eerst liggen we lekker achter het anker in de betonhaven. Het blijkt trouwens dat we precies op de plek van een soort put liggen, het is daar 10 meter diep, aan de randen maar 4 of 5 meter. Gisteravond lagen we niet in een keer goed en het kostte Huib best wel wat moeite om het anker weer binnen te hijsen, maar dat kwam dus doordat het vrij diep is. Daardoor moest hij de hele ankerketting plus anker omhoog sjorren.

Huib klust wat op de boot en ik zwem lekker rond de boot en lees wat. Rond een uur of drie gaan we richting Zeelandbrug. Die gaat maar een keer per uur open en aangezien we eerst nog wat tegenstroom hebben, dreigen we net te laat te komen. Even het gas er op en dan zijn we er precies op tijd. Vervolgens door naar de ingang van het Goese Sas, het kanaal naar Goes. De laatste brug voor Goes gaat om 8 uur nog open, daar wachten we op en daarna meteen linksaf een leuk haventje in. ‘s Avonds komen Meinte, Maartje, Rianne en Ruth nog langs, heel gezellig.

Een leuk haventje. In het vuurtorentje rechts zit een wc.

19 en 20 juli Goes – Assen – Goes

‘s Ochtends maken we eerst een stadswandeling door het centrum van Goes. Het is toch echt een hele leuke plaats, veel leuker dan ik dacht. We zijn van plan ‘s middags via Utrecht naar Assen te gaan, maar het lukt niet om een auto te huren, pas eind van de middag is er een beschikbaar. Op weg naar het ophalen van de huurauto fiets ik langs mijn geboortehuis, het staat er nog!

Meidoornstraat 20

‘s Avonds arriveren Eveline, Huib en ik in Assen. De volgende dag vieren we Floor haar achttiende verjaardag, een hele mijlpaal. Het is een gezellige dag en tegen de tijd dat het nog gezelliger wordt met vriendinnen en een bbq, rijden wij weer via Utrecht naar Goes terug.

21 juli Goes – Sint Annaland

Ons volgende doel was een mooring bij Sint Annaland. Met mooi weer is er niets lekkerder dan ergens voor anker te liggen en iedere keer zo van de boot het water in te kunnen springen. Na een mooi zeiltochtje bleek bij Sint Annaland dat alle moorings bezet waren. We gooiden dus maar eerst het anker uit om te wachten tot er een vrij zou komen. Dat gebeurde echter niet en om ons heen werd het steeds drukker met ankeraars. Na een paar uur besloten we iets verder de Krabbenkreek in te varen en een stukje verder op voor anker te gaan. Daar lagen we met weinig anderen, dat vinden we toch leuker.

22 juli Sint Annaland – Colijnsplaat

We hebben deze zomer een paar dingen op ons lijstje staan, Colijnplaats bezoeken is daar een van. In de middag varen we weer weg van onze mooie ankerplaats en gaan richting Zeelandbrug. Meteen na de brug linksaf richting Colijnsplaat. We kunnen deze vakantie echt bijna alles bezeilen tot nu toe, afgezien van de eerste dag. We hebben mooi weer en dus genoeg wind, we hebben de motor alleen maar nodig om de haven in en uit te varen.

‘s Avonds wandelen we nog een stuk over de dijk. Het is mooi fotoweer en na vier pogingen (en evenzoveel sprintjes die steile dijk op) heb ik dan toch een foto waar we beiden en scherp op staan:

23 juli Colijnsplaat

‘s Ochtends bekijken we eerst Colijnsplaat. Het is een mooi dorpje met vooral een pittoreske Voorstraat. Daarna gaan we op onze fietsjes een half rondje Noord-Beveland doen. We zijn ondertussen helemaal fan van het knooppuntensysteem. Eerst een stuk langs de Oosterschelde en bij de Kats naar het Veerse Meer. Daarna door naar Kortgene aan het Veerse Meer. Daar hebben we voor lunch met Meinte en Maartje afgesproken, bij de Houtzaagwerf. Een erg leuke en bijzondere plek en zeer gezellig zo samen lunchen. Daarna fietsen we nog wat door, het laatste stuk weer langs de Oosterschelde. Daar hebben ze een kunstroute (Dijken van Wijven). Er staan mooie kunstwerken bij.

24 juli Colijnsplaat – Veerse Meer

Vandaag is het doel Middelburg, via het Veerse Meer. Eerst weer door de Zeelandbrug en aangezien we genoeg tijd hebben voordat die opengaat kruisen we daarheen. Vlakbij het stuk dat open kan zien we dat de doorvaarthoogte van de brug op dat moment ruim 16 meter is, dus we hadden er ook wel zeilend onderdoor gekund. Maar goed, als we er dan toch zijn wachten we nog paar minuten op de brugopening en varen er door. Daarna naar de sluis om Veerse Meer op te gaan. Weer kunnen we alles zeilen, alleen valt de wind wel langzaamaan steeds meer weg. Aan het eind dobberen we met 2 knopen richting Veere. We zien dat het bij de steigers en eilandjes niet erg druk is, dus besluiten we nog een nachtje op het Veerse Meer te blijven. We vinden een eenzame steiger met uitzicht op Veere, een mooi plekje. We snappen wel dat er niemand anders ligt, want het blijkt vrij ondiep te zijn, maar met de kiel omhoog is dat geen probleem. Bij het zwemmen blijkt het Veerse Meer toch zouter dan gedacht. Dat is wel lekker want dat betekent geen muggen. ‘s Avonds beetje miezerregen.

25 juli Veerse Meer – Middelburg

Het is maar een kort stukje naar Middelburg, dus rond de middag zijn we daar. Bij aankomst loop ik het bruggetje over om bij het havenkantoor te vragen waar we kunnen gaan liggen. Net als ik in het havenkantoor ben gaat het bruggetje open waar wij doorheen moeten en ik sta dus aan de verkeerde kant. De keus is om een uur te wachten of Huib in zijn eentje naar onze plek te laten varen. Huib gaat solo en parkeert in zijn eentje de boot keurig achteruit de box in, ik ben toch iets minder onmisbaar dan gedacht!

We hebben een lekkere lunch, doen boodschappen en na het eten we een stadswandeling. Middelburg is echt een prachtige stad, met zoveel mooie panden en steegjes. Het weer viel 100% meer, ‘s middags een bui en ‘s avonds wat druppels en verder best veel zon.

26 juli Middelburg – Vlissingen

Ook nu maar een kort stukje varen. Er wordt veel regen verwacht, dus de buienradar heeft een goede klant aan ons. We besluiten niet te laat te gaan en dan in Vlissingen misschien even te wachten tot de ergste buien over zijn voordat we de Westerschelde op gaan voor het laatste stukje naar de haven. Uiteindelijk hebben we onderweg een buitje van ongeveer 10 minuten en verder geen regen en ‘s middags is het vrij aardig weer. We gaan in Vlissingen dus wel meteen door de sluis en daarna klein stukje over de Westerschelde naar de haven.

We varen met acht boten tegelijk het kanaal door en een daarvan heeft net als wij de fotowimpel van het blad Zeilen. Het is de bedoeling dat je mooie actiefoto’s van elkaar maakt en deze via de site vaarfoto.nl beschikbaar maakt. Aangezien we nog niemand gezien hebben met de wimpel en wij ook nog niet gefotografeerd zijn, maken we onderweg maar een foto van elkaar, beter iets dan niets. Deze vind ik dus later op die site:

Als we de Michiel de Ruyterhaven binnenvaren worden we geroepen. Het blijkt dat Ries en Marieke precies op hetzelfde moment fietsend bij de haven zijn aangekomen. Zes dagen en ruim 500 km nadat we ze op Floor haar verjaardag uitzwaaiden. ‘s Middags fietsen we door de duinen en halen Ries en Marieke op bij de camping. Nadat ik ze wat mooie delen van Vlissingen laat zien en de borrel gaan we eten bij de brasserie op de kop van de haven. Je zit daar erg leuk, want alle in- en uitvarende loodsboten zie je langskomen. Marieke en ik hebben geen kind aan Ries en Huib want die zitten de hele avond naar alle bootjes te kijken en die te bespreken. Er arriveert ook een groep Belgische zeeverkenners in open bootjes, bikkels.

27 juli Vlissingen – Hoedekenskerke

Het vrij onbekende Paal was vorig jaar een groot succes, dus nu de kaart afgespeurd naar een andere onbekende plek. Dat werd Hoedekenskerke. Geen droogvallende haven, maar wel met een drempel voor de deur, dus rond laag water moet je daar niet binnenvaren.

We vertrokken rond 13 uur uit Vlissingen. Net voor vertrek arriveerde er een boot in de box naast ons met een vrouw aan het roer. Dat is ongeveer de derde boot die ik zie met een vrouw aan het roer bij het manoeuvreren, echt ongelofelijk. Soms zie je een boot binnenvaren met een vrouw aan het roer, maar vlak voordat er echt gestuurd moet worden wordt de plek door de man ingenomen. Maar zoals onze buurman zei, die verkloten het ook regelmatig, dus waarom sturen die vrouwen niet de box in??

Ik had gekeken hoe ver het was, zou ongeveer 6 mijl zijn, een uurtje varen maar dachten we. Toen we eenmaal op de Westerschelde waren en ik weer op de kaart keek, leek dat me wel erg onwaarschijnlijk en het bleek ook helemaal niet te kloppen, het was twee à drie uur varen. Het is een mooi tochtje, de Westerschelde is leuk om op te varen. Achter ons staken de dappere Belgische zeescouts in hun kleine bootjes over naar Breskens, ze worden begeleid door een boot van Rijkswaterstaat.

De haven van Hoedekenskerke is een kleine haven met vooral vissersbootjes. Het is een getijdehaven en aangezien het verschil tussen hoog en laag water ongeveer vijf meter is, ziet het er iedere zes uur erg verschillend uit. We krijgen de code van een sleutelkluisje, waarmee we de haven en de voorzieningen in en uit kunnen. We wandelen het dorp maar eens rond, dat is weinig bijzonders. Wel erg leuk is een caférestaurant aan de dijk, waar je een schitterend uitzicht hebt op de voorbijkomende boten. Terwijl we daar zitten komen er wat stevige buien over, we zitten daar wel lekker met een biertje en mooi uitzicht.

’s Avonds komen Meinte en Maartje nog gezellig theedrinken, de zon schijnt dan gelukkig al weer. Er zwemt ook nog een zeehond de haven in, altijd leuk.

28 juli Hoedekenskerke – Stavenisse

Van het ons onbekende Hoedekenskerke varen we naar het ons onbekende Stavenisse. Er staat een stevige wind deze dagen, dus op alleen de genua varen we naar de sluis aan het begin van het kanaal door Zuid-Beveland. Als we vervolgens over de Oosterschelde doorvaren naar Stavenisse bedenken we vlak voordat we daar zijn dat er iets was met een drempel voor de haveningang. Het blijkt dat je er twee uur voor en na laagwater niet in kan varen en laten wij er nu net een uur voor laagwater aankomen. Maar met de kiel omhoog moet dat toch lukken en dat blijkt ook zo te zijn. Het 700 meter lange kanaal tussen het hoofdvaarwater en de haven blijkt met laagwater wel ontzettend smal te zijn, we moeten echt wel in het midden varen. We vragen ons af hoe dat moet als je een tegenligger hebt, want elkaar passeren kan echt niet.

Ook Stavenisse haalt ons lijstje van mooiste dorpen van Zeeland echt niet, er is weinig fleurigs aan. Het ligt op het eiland Tholen, misschien dat de gereformeerde dominantie de mensen er van weerhoudt om er wat moois van te maken. Als we ’s middags een fietstocht maken blijkt Sint Maartensdijk wel net wat mooier, maar ook dat houdt niet over, ik was het meest enthousiast over de aanwezigheid van een Lidl in het dorp.

29 juli Stavenisse – Bruinisse

Het plan was om onze laatste nacht nog ergens achter het anker op het Grevelingenmeer door te brengen. Met ditmaal wat meer water in het geultje van Stavenisse naar de Keeten varen we ‘s ochtends eerst richting Bruinisse. Er staat een flinke bult wind, dus als we eenmaal op het Grevelingenmeer zijn kruisen we tegen de wind in een eind voorbij Bruinisse, op zoek naar een dijk om achter voor anker te gaan. Het is windkracht 6 met uitschieters naar boven, dus we moeten stevig aan de bak. Als we uiteindelijk het anker uitgooien op een enigszins beschutte plek, houdt het anker tot tweemaal toe niet. We geloven het dan wel en gaan pal voor de wind op alleen de fok terug naar de haven van Bruinisse, wel zo aangenaam.

30 juli Bruinisse – Oppenhuizen – Assen

Vandaag poetsen we de boot en daarna is het unieke moment dat we de boot aan Jorrit toevertrouwen. Hij gaat voor het eerst met een aantal vrienden (onder andere Gijs) met de Emergo op pad. In zes dagen leggen ze ongeveer net zo veel mijlen af in Zeeland als wij in een paar weken. Wij hebben het idee dat we nog half op de boot zitten, want we volgen ze op de voet en worden gelukkig ook nog wel om advies gevraagd. Zo ontvang ik bijv. dit schetsje met vraag hoe weg te varen.

Ik zag het te laat en ze waren goed weggekomen, dus ze kunnen het prima zonder ons.

Wij gaan met bus en trein naar Lelystad en worden na een lekkere maaltijd naar de auto in Oppenhuizen gebracht en rijden vervolgens naar Assen.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

De hosting en het beheer van deze site wordt gesponsord door Jorrit-Photography