Zomer 2018 Londen en Zeeland

Screen Shot 08-20-18 at 09.28 PM

Dit jaar hebben we een eerdere vakantie enigszins herhaald, Zeeland in combinatie met Londen.Voor het eerst zijn we de heenweg wel helemaal buitenom gegaan en terug tot IJmuiden. Daardoor waren we voor ons gevoel erg snel in Londen. Zes dagen na het vertrek uit Oppenhuizen lagen we voor de Tower Bridge, waarbij we ook nog een dag in Scheveningen waren gebleven. Door een paar keer ‘s ochtends op tijd te vertrekken, schoot het lekker op zonder dat we het gevoel hadden dat we aan het jakkeren waren.

De bemanning was voor het eerst sinds jaren (ooit?) heel stabiel, namelijk Huib, Liesbeth, Floor en vriendin Sophie. Jorrit bleef voor het eerst thuis om zijn eigen dingen te doen. Voor Sophie was het de start van haar carrière als matroos.

We hebben bijna de hele vakantie ontzettend mooi en warm weer gehad, zeer aangenaam. De wind was, mede daardoor, wel regelmatig maar matig. Voordeel was wel dat de wind die er was, altijd de goede kant op waaide. Alles bij elkaar was het een ontspannen en gezellige vakantie.

Zaterdag 21 juli Oppenhuizen – Den Oever

We waren mooi op tijd weg uit Assen, waardoor we om half tien de trossen al los gooiden, op naar Zeeland. Er was weinig wind, dus motorend richting het Heegermeer en door naar Workum. Het laatste stukje zetten we de motor iets zachter omdat we precies in de middagpauze van de brugwachters in Workum dreigden aan te komen. Daar hadden we even later razende spijt van, want we waren de eerste boot die niet door de spoorbrug bij Workum heen kon vanwege een storing. Het duurde uren voordat er een monteur was, die het probleem vlot verholpen had. Het wachten was vrij warm zonder wind in de brandende zon, dus hebben we de tijd maar gedood met lekker zwemmen, geen straf. Uiteindelijk hebben we 3,5 uur moeten wachten, zeer spijtig. Het hielp wel om meteen in de juiste vakantiestand te komen. Ik had natuurlijk al een strakke planning, rekening houdend met het tij op het Wad. De planning hield in dat we ‘s avonds in Den Helder zouden zijn. Dit oponthoud betekende meteen dat die planning niet gehaald ging worden, wat natuurlijk uiteindelijk helemaal niet uitmaakte. Het IJsselmeer ging we vervolgens als een speer over, want inmiddels stond er een lekker windje. Door de vertraging waren we dus te laat om een gunstig tij richting Den Helder te hebben. Dat betekende dat we in de buitenhaven van Den Oever belandden. Daar staat een mooi Wadden belevingspunt, met uitzicht op het wad. De les was dat we zonder dat oponthoud in Workum dit mooie fotogenieke punt gemist hadden.

img_1431
Er liggen veel vissersboten hier, waaronder een soort van naamgenoot uit Bruinisse.

Het plan is om morgen vroeg te vertrekken en dan tot Scheveningen te varen.

We hadden trouwens eerste crisismomentje toen Huib een half uur van Assen er achter kwam dat hij z’n iPad met alle waterkaarten- en weerapps vergeten was. Maar hé, vroeger zeilden ze met alleen kompas en sextant de wereld rond, dus we zullen ons wel redden (met de apps op een iPhone).

Zondag 22 juli Den Oever – Scheveningen

Het was een vroegertje vanochtend, om 5 uur vertrokken we alweer uit Den Oever. Op die manier hadden we stroom mee tot Den Helder, wel zo prettig. Floor en Sophie sliepen lekker door. De eerste uren was het zalig rustig op het wad, we kwamen alleen een zeehond tegen. Het was redelijk bewolkt met een magere zonsopkomst, maar wel mooi.

Het werd een dag van afwisselend een stuk motoren en dan weer zeilen. ‘s Ochtends was er eerst een mooie wind, die in de loop van de ochtend wegviel. In de middag was er weer voldoende wind, uit de goede richting, dus een lekkere zeilmiddag. Rond 19 uur waren de in Scheveningen, waar we er nog net bijpasten in de haven. De boten na ons moesten aan de andere kant (ver van de douches) gaan liggen.

Aangezien we weinig zin hadden om te koken zijn we maar even gaan eten in de haven, met uitzicht op de boten, altijd leuk. Daarna zijn Sophie en Floor op een holletje naar het strand gegaan, waar ze net te laat waren voor de zonsondergang, maar nog wel lekker hebben gezwommen.

Morgen een dagje Scheveningen, waar we door een snelle actie van Angelique onze iPad weer zullen krijgen.

Maandag 23 juli Scheveningen/Den Haag

Vandaag een dagje Scheveningen. Floor en Sophie hadden een strak programma: shoppen en naar het strand. Ze moesten op tijd wakker gemaakt worden, zodat ze niet te laat in het centrum van Den Haag waren. Eerst fietsen gehuurd en daarna naar Den Haag.

Even vergeten dat het maandag was, dus bijna alle winkels waren nog dicht. Gelukkig de Primark niet, dus het kwam allemaal goed. ‘s Middags waren zij naar het strand en hebben Huib en ik wat op en rond de boot gedaan.

Rond half zes was dé overdracht. Angelique had de iPad in Assen opgehaald en meegegeven aan een collega die in Scheveningen woont en de iPad even in de haven kwam afgeven. Erg fijne actie, want het navigeren op het kleine scherm is toch niet alles, laat staan op die grote onhandige kaarten. ‘s Avonds kwamen Anke en Tijne eten, erg gezellig. Blijft leuk om op deze manier vlakbij familie te zijn, verder komen we eigenlijk nooit in Den Haag.

Dinsdag 24 juli Scheveningen – Blankenberge

Het idee was om vandaag naar Zeeland te varen en dan woensdag/donderdag door te varen naar Londen, de wind lijkt voor die dagen gunstig. In Zeeland zijn de opties Stellendam, Neeltje Jans of Vlissingen/Breskens. Voor al deze havens geldt dat je tij afhankelijk bent, dus niet op ieder moment kan/wil vertrekken in verband met het tij. Stellendam ligt wat te noordelijk en Neeltje Jans moet je eerst sluis door. Daardoor bleek het handiger om naar Blankenberge in België te varen. Vanaf daar vaar je meteen de Noordzee weer op, dat is handig. We vertrokken weer vroeg, met een hele roedel boten. Kwart over vijf vonden wij best vroeg, maar we telden dertien boten die voor ons voeren.

De hoeveelheid wind viel erg tegen, het was een dagje motorzeilen. De dames vonden het allang best, lekker rustig weer, dus tijd om de tenen te lakken, rastastaartjes te maken en een dutje te doen.

De oversteek van de Maasmond bij Rotterdam was best druk, we moesten twee keer de koers wat verleggen om achter zo’n oceaanstomer langs te gaan. Het is best leuk om te doen, je moet alles goed in de gaten houden, zowel om je heen kijken als goed op het scherm kijken. Buiten Rotterdam lagen ook veel grote schepen te wachten om naar binnen te gaan. Op onze iPad-kaart ziet dat er dan zo uit:

img_178aa890357b-1
Wij zijn het blauwe bootje midden onder, die groene driehoekjes liggen netjes in het ankergebied te wachten om de haven van Rotterdam in te varen.

Om 18 uur waren we in Blankenberge. Daar bleek helaas de dieseltank niet in werking te zijn, vieze tegenvaller, want we willen wel graag met een volle tank vertrekken. Eerst de twintig liter reservediesel uit de jerrycan er in gedaan en vervolgens met de jerrycan naar een benzinepomp twee kilometer verderop. We wilden de jerrycan op de vouwfiets terug vervoeren, maar toevallig tankte er naast ons iemand ook een jerrycan vol en inderdaad, die ging naar de haven. De familie op de achterbank wilde wel wat opschuiven, dus Lies plus jerrycan kregen gezellig een lift en vijf minuten later was de eerste twintig liter aan boord. Daarna nog een keer op en neer met de vouwfiets, dus nu moeten we Engeland kunnen halen.

Woensdag 25 juli Blankenberge – Thames monding

Om 8 uur ‘s ochtends vertrokken we richting Londen. We hoopten er de volgende middag te zijn. Op basis van de voorspelling was de vrees dat het veel motoren zou worden, waar een deel van de bemanning overigens weinig tot geen problemen mee had. Dat is vaker het nadeel van mooi weer: weinig wind.

De vrees bleek gegrond, maar het viel toch weer mee. We vertrokken met een vlakke zee. Al vrij vlot moesten we gaan opletten voor de verschillende scheidingstelsels voor de scheepvaart (de snelwegen op het water). Eerst de aanloop naar de Schelde, daarna het ankergebied voor de Schelde vermijden en daarna de noordzuidroutes van het Kanaal oversteken. Bij het ankergebied werden we door een guard boot benaderd en opgeroepen en verzocht om halve mijl afstand te houden van bepaalde boot, gevaarlijke stoffen of drugslab ofzo? Verder links en rechts nog wat uitgeweken voor van die drijvende flats met containers, we hadden gelukkig wat te doen!

Vrij kort na vertrek kwamen we er overigens achter dat we te vroeg vertrokken waren. Ons gevoel van ‘even op en neer naar Londen’ heeft ons blijkbaar wat nonchalant gemaakt, want de planning was wat losjes tot stand gekomen. Dat er daarna ook nog wind kwam waardoor we groot deel van de middag en avond gewoon lekker konden zeilen hielp ook niet, daardoor gingen we alleen maar harder.

Midden van de avond waren we in the Thames monding ter hoogte van Engelse kust. Wel gek dat je er dan nog zo’n tijd over doet om in Londen te komen. Rustig de nacht doorgekacheld, niet te veel vaart makend, want op de Thames is stroom tegen niet handig en het sluisje bij de haven gaat alleen rond hoog water open.

Onze twee scouts bij nacht die de hele nacht wakker zouden blijven waren per ongeluk al vroeg in slaap gevallen. Rond middernacht waren ze er toch opeens weer en hebben ons inderdaad vrolijk de nacht door geholpen.

Enige klacht was dat ze heel lang geen enkel bereik hadden met hun telefoon, haast ondraaglijk. Overdag leidde dit wel tot monopoly en boerenbridgen, het kan erger.

Donderdag 26 juli Thames monding – Londen

We hebben Londen gehaald! Hier liggen we te wachten om het sluisje voor de haven in te gaan. We liggen dus om de hoek van Tower Bridge, in St. Katharines Dock. Het was eigenlijk een prima overtocht, met extreem rustig weer en een makkelijke route. Gelukkig hebben we woensdags een groot deel kunnen zeilen, donderdags was het motoren. Door de dag heen heeft iedereen wel ergens een dut gedaan, dus we kwamen redelijk uitgerust in Londen aan, ondanks een nacht doorvaren. Onderweg op de Thames nog verschillende zeehonden gezien, zelfs op ongeveer twintig km van Londen nog.

img_1489
Blijft bijzonder om zeehonden tegen te komen. Juist ook op dit meer industriële deel van de Thames.

Rond 13 uur Nederlandse tijd waren we bij Tower Bridge. Eerst nog even diesel getankt en daarna door het sluisje naar binnen. Er was genoeg plek beschikbaar, ik had telefonisch gereserveerd een paar dagen geleden. We liggen in een rustig bekken van de haven, op 1 minuut lopen van een xl-supermarkt. Dat is handig, want een doos ijsjes was zo gehaald. Daarna zijn we eerst eens gaan douchen en zwemmen. Zwemmen in een afgesloten haven doen we gewoonlijk niet, maar wat was het lekker om af te koelen. Het water is overigens ontzettend helder.

Na onze siësta en avondeten op de boot hebben we de buurt wat verkend, een rondje gelopen van Tower Bridge naar London Bridge en weer terug. Het was overal gezellig druk, langs de Theems zijn veel terrassen en andere activiteiten en heel hip en trendy Londen lijkt zich daar goed te vermaken.

IMG_1519
We zijn de nulmeridiaan gepasseerd en verblijven op het westelijk halfrond.

Vrijdag 27 juli Londen

Vandaag de laatste tropische dag, dus op tijd de stad in. Eerst naar Westminister en omgeving. Alle gebouwen daar bleken ingepakt te zijn voor onderhoud, dat was jammer voor de foto’s. Via St James Parc naar Buckingham Palace en daarna Trafalgar Square. Even de National Gallery in, zowel voor de kunst als de airco. Vervolgens boven- en voorin de bus naar Hyde Parc. ‘s Middags hebben we Floor en Sophie achtergelaten aan het begin van Oxford Street en Huib en ik door naar Hampstead. Dat is toch een mooi soort dorpje in Londen met Hampstead Heath als groot park/bos. Vanaf Parliament Hill hadden we een mooi uitzicht op de stad. Net toen Huib even een powernap aan het doen was in Hampstead Heath begon het te regenen en dat heeft het in meer of mindere mate die avond gedaan. Dat was lang geleden en zeker niet onaangenaam. Na een cream tea in Hampstead zijn we weer naar de boot gegaan, op de terugweg de omgeving van de haven nog verder verkennend.

Ze hebben trouwens leuke ‘genderneutrale’ stoplichten bij Trafalgar Square:

img_1563.jpg

Zaterdag en zondag 28-29 juli Londen

Zater- en zondag waren twee leuke Londen dagen. We hebben van alles gedaan, dieptepunt was meer dan een uur in de rij staan voor LondonEye (terwijl we al kaartjes hadden!?), hoogtepunt vond ik ons bezoek aan de Proms in de Royal Albert Hall. Verder natuurlijk Covent Garden, Leicester Square, meer winkels, het Design Museum en gewoon lekker rondwandelen in parken en veel verschillende wijken. Het Design Museum zit inmiddels in een heel mooi nieuw gebouw op een mooie locatie, veel beter dan voorheen. Zaterdag was het zalig weer, zondag vrij regenachtig.

De kaartjes voor de proms waren de ‘poor man’s tickets’ die je voor €8 pp een dag van tevoren kon kopen. Daardoor zaten/stonden we helemaal bovenin, wat wel weer heel mooi was. Het concert was ‘Ten Pieces’, een verhaal waarin tien min of meer bekendere delen van composities werden gespeeld, waaronder Carina Burana. Alles was uit de kast getrokken, met een groot kinderkoor, dansers en natuurlijk het BBC Symfonie Orkest.

[wpvideo 1hTi3XJk ]

Maandag 30 juli Londen – Noordzee

We hadden in ons hoofd om tot maandag in Londen te blijven. Aangezien we pas om half drie de haven uit konden, bleek het qua timing dan het beste om weer in een keer terug te varen naar Zeeland. De ochtend werd besteed aan de laatste boodschappen, nog even douchen en laatste keer lekkere broodjes van Pret A Manger, waar we enigszins verslaafd aan zijn geraakt.

Om half drie werden we samen met drie andere boten naar buiten geschut en inmiddels varen we alweer in de buurt van Southend met een rustig windje uit het zuiden richting Nederland. We hopen dinsdagavond de (nieuwe) haven van Cadzand in te varen.

Londen blijft een erg leuke stad, zeker ook om naar toe te zeilen. De haven in het centrum was erg leuk om te liggen, het kost wat (€97 per nacht!) maar dan had je ook wat, namelijk een toplocatie.

Dinsdag 31 juli Noordzee – Cadzand

De tocht van Londen naar Cadzand liep toch net weer anders dat we van tevoren hadden ingeschat. Op basis van de voorspelling hadden we verwacht dat we de Thames af vrij veel wind zouden hebben, daarna mooi windje op de monding van de Thames en eerste stuk Noordzee en in de ochtend een wegvallende wind die hopelijk in de middag weer wat terug zou komen. Het liep geheel volgens verwachting tot de ochtend. De wind viel weg, maar na een uurtje motorzeilen kwam-ie weer terug maar wat meer dan we hadden verwacht. Bij het eerste beetje wind zetten we snel de fok er bij en de motor uit. De wind nam echter al vrij snel veel toe, in een kwartiertje van bijna niets naar windkracht 5 en meer. De golven volgden vrij snel en omdat we de wind recht van achteren, was het behoorlijk onplezierig varen. Daarbij hadden we ook eigenlijk te veel zeil staan, doordat we die windkracht niet hadden verwacht. Om dan alsnog het grootzeil er af te halen was dan ook veel gedoe en het schoot wel lekker op zo! Aan het begin van de middag zwakte de wind gelukkig wat af, maar de golven bleven nog een tijdje.

Floor en Sophie waren weer ‘s avonds eerst even gaan slapen en daarna de hele nacht wakker gebleven, Huib en ik wisselden elkaar af. ‘s Ochtends waren Floor en Sophie gaan slapen, dus die hebben (gelukkig) niets mee gekregen van het vervelendste stuk.

Doordat recht voor de wind varen onplezierig bleef, dreigden we even bij Oostende uit te komen, maar gelukkig draaide de wind nog net wat gunstig aan het eind van de middag, waardoor het toch Cadzand werd. Toen we wind wat verder wegviel waren we er wel klaar mee en hebben we de laatste 1,5 uur motorend afgelegd. 27,5 Uur nadat we in Londen de haven waren uitgevaren lagen we in Cadzand aan de steiger.

‘s Nachts varen betekent vooral goed om je heen kijken en alle schermpjes in de gaten houden. Dat ziet er zo uit:

Het grootste scherm is de iPad met de fantastische iSailor-app. Daar staat de route uitgestippeld en kun je ook zien welke tonnen en boten er in de buurt zijn, allemaal erg handig.

1 augustus Cadzand

Vandaag een dagje in Cadzand gebleven. We kunnen lekker vanaf de boot het water in duiken, wat gezien de temperatuur aangenaam is. De haven is nog maar sinds vorig jaar open en is dus nog heel mooi nieuw. Het havengebouw is een geheel met een restaurant, wat van Sergio Herman is (voorheen sterrenkok in Oud Sluis). Alhoewel Cadzand al Nederland is, is de haven van de Royal Yacht Club België en er liggen inderdaad heel wat patserige Belgische boten in de haven. Morgen weer verder Zeeland in.

Donderdag 2 augustus Cadzand – Middelburg

Vanwege het tij vertrokken we rond twaalf uur uit Cadzand. Dat was toch nog te vroeg, want we hadden eerst nog stroom tegen de Schelde op. Eerst zeilend naar Vlissingen, daar door de sluis en dan het Kanaal door Walcheren naar Middelburg. Op dat stuk hebben ze tegenwoordig een ‘ blauwe golf’. Om de twee uur kan je het kanaal door en worden de bruggen vlot bediend, je doet dan iets meer dan een uur over dat stuk. Helaas waren we net 5 minuten te laat de sluis in Vlissingen door, dus moesten we twee uur wachten. Gelukkig konden we Floor en Sophie bij een loswal aan de kant zetten en die hebben de tijd mooi benut om de boodschappen te doen. Vervolgens met een colonne van elf boten door het kanaal.

Rond half zeven lagen we op ons favoriete plekje in Middelburg. Snel eten en naar het station voor OV-fietsen en toen op de fiets naar Mea & Jack. Het was erg fijn en gezellig om ze te zien. Mea blijkt de trouwste lezer van dit blog te zijn, dus Mea: groetjes van ons!!

Op de terugweg fietsten we nog even door het centrum heen. Middelburg is echt een erg leuke stad hoor. De weg zoekend kwamen we in een middeleeuws steegje terecht dat we niet kenden, erg mooi.

Vrijdag 3 augustus Middelburg – Bruinisse

Het is toch jammer dat we tijdens onze vakantie niet eens genoeg tijd hebben om alle leuke plaatsen waar we langskomen te bezoeken. Middelburg was kort, Veere varen we vandaag voorbij. Ik duik tijdens het zeilen nog even het Veerse Meer in, gelukkig voor de plek waar de Japanse kwallen gesignaleerd zijn. Op de Oosterschelde zijn de omstandigheden eindelijk goed voor Huib zijn spinnaker, niet te veel wind en van achteren. Het kost even wat tijd voordat het ding staat, maar dan gaan we ook als een speer. Helaas draait de wind al vrij snel, waardoor het mooie zeil weer naar beneden moet, ook dat gaat niet helemaal soepel. Nou ja, Huib was toch blij.

In Bruinisse liggen er heeeel veeel boten voor de sluis te wachten, maar door strakke aanwijzingen van de vrolijke sluis steward passen er echt heel veel boten in.

Ook Yerseke past niet in ons schema, maar gelukkig komen Meinte, Maartje, Rianne, Ruth en Lieve gezellig naar ons ‘s avonds. Nog even lekker vanaf de boot gezwommen met elkaar, was allemaal zeer gezellig.

Zaterdag 4 augustus Bruinisse – Stampersplaat

Het zeilen tijdens de vakanties is over het algemeen weinig spannend. Bij die lange stukken op zee hijs je de zeilen en staan ze de hele tijd dezelfde kant, je moet ze alleen iets strakker of losser zetten. We kiezen bijna altijd koersen waarbij we de wind mee of van opzij hebben, tegen de wind in schiet het echt niet erg op. Vandaag gingen we verder het Grevelingenmeer op en konden we eindelijk weer eens echt zeilen, want we gingen recht tegen de wind in. Er stond een mooie wind, dus lekker kruisend schoot het toch wel op. Het eiland waar we wilden gaan liggen lag vol, dus zijn we vlak daarvoor voor anker gegaan. De eerste keer lag het anker niet goed, na een half uurtje bleken we toch te ‘krabben’. De twee poging was beter, we lagen als een huis. Helaas waren er best veel kwallen, waardoor Floor en Sophie het niet aantrekkelijk vonden om te zwemmen. Huib kreeg het motortje van het bijbootje wel weer aan de praat, dus daar is de omgeving nog mee verkend.

‘s Avonds ging de wind verder liggen en lagen we lekker rustig achter het anker met mooie luchten om ons heen.

Zondag 5 augustus Stampersplaat – Bruinisse

Het is de bedoeling dat Sophie en Floor morgen een surfles hebben in de buurt van Bruinisse. We besluiten daarom naar een steiger daar in de buurt te gaan. Er staat niet heel veel wind, dus we dobberen rustig terug richting Bruinisse. De steiger blijkt er niet (meer?) te zijn, dus varen we door naar Bruinisse. Floor, Sophie en ik gaan nog even boodschappen doen en naar de begraafplaats. Op de terugweg komen de sturen van de dames in elkaar, waardoor ze beide op de grond belanden. Vervelende schaaf- en blauwe plekken zijn het gevolg, helaas.

Maandag 6 augustus Bruinisse – Hellevoetsluis

Helaas ging de surfles van Sophie en Floor vandaag niet door vanwege gebrek aan wind. Daarom maar meteen vertrokken richting het Haringvliet. Dat betekent drie sluizen door, wat vooral erg warm was. We probeerden zo veel mogelijk aan de schaduwkant aan te leggen, het schutten duurt toch al snel een half uurtje en dan lig je aardig te branden in zo’n sluiskom. Zodra we de Krammersluizen door waren wisten we weer waarom het zo lekker is om een vakantie op zout water te hebben, want we voeren zo de groene soep van het Volkerak in. Gelukkig was na de volgende sluis het Haringvliet weer schoner, dus daar hebben we weer lekker kunnen zwemmen.

In Hellevoetsluis aan de kade hadden we een mooi plekje naast een boom, goede schaduwplek. ‘s Avonds nog even een lekker ijsje gehaald, dat moet toch wel op zo’n warme dag.

Dinsdag 7 augustus Hellevoetsluis – Scheveningen

Huib en ik zaten nog te ontbijten toen er een boot langskwam waarvan we vermoedden dat die ook naar de sluis bij Stellendam ging. We besloten om maar meteen los te gooien en er achteraan te gaan, met meerdere boten heb je meer kans dat je snel geschut wordt dan in je eentje. Dat bleek een goede keus, want we konden zo de sluis invaren en achter ons gingen de deuren dicht. Helaas was er weer een totaal gebrek aan wind, dus op een spiegelgladde zee zijn we naar Scheveningen gemotord. Vlak voor Scheveningen nog even afgekoeld achter de boot en daarna de haven in. De haven wordt omgeven door hogere woongebouwen, dus daar was het ook best warm. ‘s Avonds was het heel bijzonder, opeens veranderde het van windstil naar heel veel wind. Je hoorde het echt van de ene kant van de haven aankomen. Alle boten lagen te deinen en iedereen meteen in de weer met lange lijnen enzo. Het lag behoorlijk vol, soms tot vier boten aan elkaar, dus met wat wind wil dat lekker bewegen. Wij lagen aan de steiger gelukkig, stevig vast.

Woensdag 8 augustus Scheveningen – Amsterdam

Bij het zeilen heb je eigenlijk maar twee soorten wind: te weinig en te veel wind. De afgelopen dagen hadden we duidelijk te weinig wind, vandaag vreesden we te veel wind te hebben. De voorspellingen waren het niet helemaal met elkaar eens, het varieerde van windkracht vier tot zeven. Rond 12 uur was het beste vertrektijdstip in verband met de stroming. De hele ochtend keek ik dus obsessief naar de windkaarten, terwijl de wind lekker door de haven gierde. Voor vertrek legden we twee riffen in het grootzeil, we waren overal op voorbereid. Toeval of niet, maar tegen twaalf uur leek de wind af te nemen. Toen we op zee waren was het nog wel vrij hobbelig, maar de wind was prima. Dat kwam ook wel doordat we de wind schuin van achteren hadden, dat is altijd prettiger met harde wind. Gaandeweg hebben we alle riffen uit fok en grootzeil gehaald, want anders gingen we gewoon langzaam. We waren in ongeveer vier uur in IJmuiden en konden ook nu weer meteen de sluis in die achter ons dichtging. Vervolgens nog het Noordzeekanaal door naar Amsterdam, waar het niet heel erg druk was, maar we vlakbij Amsterdam nog wel een vrij groot cruiseschip tegenkwamen. Floor had het al de hele tijd over de mooie badkamers in Amsterdam Marina, goede reden om daar te gaan liggen. Het avondprogramma bestond dus hoofdzakelijk uit badderen.

Donderdag 9 augustus Amsterdam

Aangezien de voorspelling voor vandaag weinig goeds beloofde, hadden we en dagje Amsterdam gepland. Terwijl Sophie en Floor als echte shopaholics met het veerpontje naar het centrum verdwenen, hebben Huib en ik eerst Amsterdam-Noord verder verkend. De haven ligt in een gebied wat snel verandert. De lege gebouwen van de NDSM-werf worden gebruikt door allerlei bedrijfjes en er omheen zijn veel creatief/hippe activiteiten. Daarnaast zijn en worden er vrij veel nieuwe woon- en werkgebouwen neergezet. Wel een interessant gebied dus om wat rond te lopen. Verder zijn we naar de Ceuvel geweest, ook een voormalige werf. Daar zijn oude woonboten op het droge gezet en opgeknapt voor bedrijfjes. De vervuilde grond proberen ze door de beplanting te zuiveren en in het hele gebiedje proberen ze zo duurzaam mogelijk te zijn. Ook dat is een bijzonder stukje Amsterdam, erg leuk.

Vervolgens zijn we met de nieuwe metro van Noorderpark naar de Pijp gegaan en van daar weer naar CS gelopen.

De voorspelling was dat er in de middag en avond aardig wat wind langs zou komen. Het bleef lang rustig, maar ook nu nam de wind opeens sterk toe. De windmeter bovenin de mast gaf windkracht zeven aan, met uitschieters naar acht (38 knopen). Op een gegeven moment zelfs windkracht elf, maar dat leek ons erg onwaarschijnlijk.

Vrijdag 10 augustus Amsterdam – Lelystad

Welke voorspelling je ook bestudeerde voor vandaag, het zou een windkracht 4 worden vanuit het zuidwesten, met mogelijk een drupje regen. Prima dus om van Amsterdam naar Lelystad te zeilen. Net toen we wilden aanleggen voor de Oranjesluizen (tussen het IJ en IJsselmeer) kwam er een buitje langs, waarin net wat meer wind zat. Op basis van onze ervaring eerder deze vakantie, legde Huib dus alvast een rif in het grootzeil. Toen we de sluizen door waren en de zeilen hesen, zagen we achter ons een vervelende donkere lucht aankomen. Volgens de buienradar zouden die net wel of net niet over ons heen krijgen. Nou, het werd volledig wel en er zat me daar een bult wind in. Het was een half uur pittig zeilen, want het was windkracht zeven met vlagen waarin nog meer zat. We hingen amechtig aan de helmstok om een beetje op koers te blijven, want de boot rolde vrolijk op de golven. Gegeven de situatie waren er drie pluspunten. Allereerst dat Floor en Sophie binnen zaten, omdat we regen verwachten hadden die binnen een lekkere plek gemaakt en met ene muziekje er bij hadden die het prima. Alleen toen we uit het roer liepen en even heel schuin gingen kwamen de messen uit de bestekbak op ze af en viel er nog meer op de grond. Tweede prettige was dat het lekker op schoot met die wind. Laatste pluspunt was dat we helemaal geen last van vliegjes hadden! We waren blij met dat ene rif, maar hadden bij nader inzien graag twee riffen in het zeil gehad. Gelukkig hadden we de fok nog een stuk kleiner kunnen maken.

Na die eerste bui dreigden we vlakbij Lelystad nog wat onheil over ons heen te krijgen, maar die buien gingen net voor en achter ons langs. In Lelystad nog door de sluis en daarna naar de Houtribhaven, waar we vroeger een vaste ligplaats hadden.

Nadat Jorrit en Emmy gezellig bij ons gegeten hadden zijn Sophie en Floor twee nachten bij hen gaan logeren. Huib en ik zijn met hun auto naar Assen gereden om Jorrit nog even te zien en zondag naar zijn roeikamp in Naarden te brengen. Zondagmiddag varen we dan weer verder naar Oppenhuizen.

Zondag 12 augustus

IMG_1779In de auto op weg naar Naarden en daarna naar Lelystad zien we op de randmeren en het IJsselmeer veel boten lekker zeilen. Best jammer dat de voorspelling was dat de wind af zou nemen rond dat wij uit Lelystad vertrokken. En inderdaad, met een rustig gangetje hervatten we onze tocht vanuit Lelystad. Sophie was de eerste dag van de vakantie misselijk geworden op het IJsselmeer, dat risico was vandaag vrij nihil. Huib haalde letterlijk en figuurlijk alles uit de kast door de spinnaker er weer op te zetten, maar zonder wind deed ook die niet veel. Voordeel was wel dat Floor en Sophie nog even achter de boot konden zwemmen.

Rond half negen waren we in Lemmer. De grote sluis daar is zondags om 8 uur gesloten, dus waren we maar aan de wachtsteiger gaan liggen. Er lagen aardig wat vrachtschepen aan alle palen en steigers vast, die wilden vast maandagochtend om 6 uur de sluis in.

Maandag 13 augustus Lemmer – Oppenhuizen

Er werden echte buien vanaf het eind van de ochtend voorspeld en zoals meestal vertrouwden wij die voorspelling blindelings. Is eigenlijk best apart, we vragen we ons regelmatig af waarom we onze plannen nog op het weerbericht afstemmen. Maar goed, Huib en ik startten de motor dus zodra we wakker waren en via de sluis voeren we Fryslân in. Een paar uur later legden we onder het genot van een mooi zonnetje vlekkeloos aan in de haven van Oppenhuizen, home sweet home. Overigens zijn al onze manoeuvres deze vakantie goed gegaan, toch vaak een heikel punt. Alleen bij het verlaten van het sluisje in Londen op de heenweg schuurden we met onze reddingsboei langs de wand, die is er niet mooier van geworden (onze boei dan). Floor en Sophie waren goede helpers bij alle aanleg- en vertrekacties en ook de strategie dat er één halverwege de boot stond om Huib zijn relevante informatie naar mij door te schreeuwen, was een goeie!

Nadat we alles hadden ingepakt, opgeruimd en schoongemaakt vertrokken we weer richting Assen. Het waren ruim drie zalige weken op de boot.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

De hosting en het beheer van deze site wordt gesponsord door Jorrit-Photography