Meivakantie 2013 Terschelling

De boot gaat vrij laat het water in dit jaar, de eerste dag van de meivakantie. We willen wel graag weg, maar in de vakantie is ook de troonwissel. Huib is die dag het liefst ergens midden op het water, maar de rest wil graag iets meekrijgen van de festiviteiten. We schatten in dat op de Waddeneilanden deze dag vast wel gevierd wordt. De weersverwachting is goed, fris, maar mooi weer met goede wind.

zondag 28 april     Op naar Terschelling

Onderweg! De boot is er gisteren ingegaan en nu al op pad. Texel, Vlieland of Terschelling is de bedoeling, op basis van de huidige windvoorspelling wordt het Terschelling. Daar vieren ze ongetwijfeld ook 30 april uitbundig, dus dat komt wel goed. Belangrijkste is natuurlijk wifi in de haven, zodat we alles die dag goed kunnen volgen.

Moeten nog wel wat oefenen met het gebruik van de zelfontspanner op de iPad tijdens het varen:

Onderweg een stukje Elfstedenroute, traject Osingahuizen – Woudsend.

Na de lunch in Woudsend zeilen we met een lekkere wind naar Workum. We willen daar net na de sluis aan de IJsselmeerkant gaan liggen, maar halverwege Workum hebben de brugwachters een uurtje pauze (om kwart over vier, theepauze?). Omdat we toch een uur moeten wachten is dat een goed moment om eindelijk eens naar het Jopie Huisman museum te gaan, een mooi bescheiden museum.

maandag 29 april     Workum – Terschelling

We worden wakker met regen. Gelukkig is dat voorbij als we tegen 11 uur vertrekken. Als we het IJsselmeer op varen staat er een flinke wind uit het westen, dus daarmee ook een flinke lagerwal deining. Gelukkig heeft Floor preventief een pilletje genomen (we leren het wel!), dat is geen overbodige luxe. In iets meer dan een uur naar de sluis bij Kornwerderzand. Daar liggen aardig wat boten te wachten, gelukkig gaat de sluis net open als toen wij er aan komen. De sluis ligt behoorlijk vol met zo’n dertig boten.

Op twee boten na gaat alles richting Harlingen (en dan door naar Terschelling) maar wij kunnen met onze diepgang de kortere route nemen.
Het is best een pittige tocht met meer wind dan voorspeld, een ruime zes. Met weinig zeil gaat dat prima, maar het is wel intensief zeilen. Als we nog ongeveer een klein uurtje te gaan hebben hebben we een stukje wind recht achter. We willen het grootzeil wegrollen om gijpen te voorkomen, maar bij het rondje wat we daarbij draaien gaat er iets mis met het rolsysteem van de fok. De waddenzee hobbelt net lekker, dus dat is wat onhandig. Huib naar voren om de fok met de hand weg te draaien. Jorrit maakte in de kuip de touwen los en vast op Huib zijn aanwijzingen. Daarbij krijgt een persoon die ik niet bij naam mag noemen, last van een wat opgeblazen gevoel.

Net na vijven varen we de haven in. Wiecher staat op de steiger om onze touwen aan te pakken. Hij en Nel liggen een steiger verderop.

dinsdag 30 april     Enerverende dag

Om kwart over zes is het zover: Floor haar tand is er uit. Ze wordt wakker met de tand op haar tong.

Op deze dag wappert onze Trix extra vrolijk. We zijn er nog niet over uit hoe we de vlag nu moeten gaan noemen, Alex? Andere boten pakken beter uit met vlaggetjes die gehesen worden. We kijken naar de abdicatie via de NOS-livestream.

Daarna gaan we West-Terschelling in voor de vrijmarkt. Die is niet reusachtig, maar groot genoeg om wat dingen te scoren. We komen ook nog een collega van Lies tegen die even thee komt drinken op de boot. ‘s Middags gaan Floor en Lies met de bus naar Middelstum voor de kroningsdagactiviteiten, is leuk en gezellig.

Het probleem met de fok is ook weer verholpen. Daarvoor moest Jorrit wel weer de mast in. De buurman heeft vervolgens ook nog een klusje. Jorrit wil nu een bordje op de boot hangen dat hij ingehuurd kan worden.

Woensdag 1 en donderdag 2 mei

Woensdag varen we van Terschelling naar Hindeloopen. Het is een mooi zeilweertje, blauwe lucht en stevige wind.

Als we ergens een geultje willen nemen om een stuk af te snijden, komen we er gelukkig op tijd achter dat we verkeerd zitten. We draaien snel om, want als we vast komen te zitten zijn we voorlopig nog niet los. In Hindeloopen nog lekker gezwommen in het zwembadje bij de haven.
De volgende dag varen we via Workum naar Oppenhuizen. In Workum blijkt nog een zeer goed uitgeruste watersportwinkel te zitten, die heeft onder andere onze gastankjes, dat is vrij zeldzaam.