Zomer 2012 Zeeland, Belgische kust en stukje Frankrijk

1 augustus – 28 augustus 2012

Deze zomer varen we binnendoor naar Zeeland en vervolgens van de Belgische kust af naar Frankrijk. Gijs vaart de eerste week mee en Jorrit en Floor zijn tussendoor een week in Lelystad voor de kleinkinderweek. We hebben bijna de hele vakantie schitterend weer, zelfs zo warm dat Huib in het water springt!

woensdag 1 augustus Durgerdam

De eerste dag van de vakantie. Eerst Gijs in Zwolle opgepikt en daarna naar Enkhuizen waar Eveline en Eric met de boot zijn. Het is schitterend zeilweer, dus Eveline en Eric besluiten nog een dagje mee te zeilen. Ik offer me op en ga een middag naar Lelystad, ook gezellig.De zeilers hebben het prima, rond 6 uur varen ze het haventje van Durgerdam in. Floor gaat vervolgens met E&E mee naar Utrecht , dus de komende dagen bestaat de bemanning van de Emergo uit Huib, Lies, Gijs en Jorrit. ‘s Avonds nog verfrissende regen met wat onweer.

donderdag 2 augustus Dagje Amsterdam

Vanochtend eerst de ondraaglijke stank van de poepdoos onderzocht. Er blijken wat nieuwe rubbers nodig te zijn. Eerst varen we naar Amsterdam en daarna gaat Huib nieuwe onderdelen halen en de rest gaat naar het scheepvaartmuseum. Dat is erg mooi met als hoogtepunt het volgende ornament:

Vanuit de WC verspreidt zich nu een lavendelgeur door de boot. Ondertussen liggen we met ruim 20 boten te wachten tot we om 1 uur vannacht de staande mast route door Amsterdam kunnen varen. Eveline en Sophie komen straks en varen dan gezellig mee.

vrijdag 3 augustus Nachtje Amsterdam en door naar Dordrecht

De tocht door Amsterdam gaat niet helemaal vlekkeloos. We denken kort na 1 uur te vertrekken, maar eerder wordt via de marifoon aangegeven dat het 2.15 uur werd. De groep die van zuid naar noord gaat zou rond die tijd in de houthaven aankomen. Rond 2 uur horen we over de marifoon dat de sleutel van de brug bij de Overtoom kwijt is. Later wordt dit ‘een technische stremming’, maar wij weten wel beter. Uiteindelijk vertrekken we iets over 3-en. Het is een schitterend gezicht, bijna 30 boten met lichtjes door het donkere Amsterdam varend.

Bij een aantal bruggen moeten we behoorlijk lang wachten, waardoor we pas rond 6 uur in de sluis aan de zuidkant zijn.

Gelukkig gaan de bruggen over de A4, A10 en spoorbrug nog open. Eveline en Sophie snel afgezet bij de auto, het was erg gezellig met ze en we hebben ons rot gelachen. Vervolgens als een dolle door naar de volgende brug, want daar moeten we voor 6.30 uur zijn. Gaat ook allemaal prima. De rest van de dag doorgevaren tot we uiteindelijk om 7 uur in Dordrecht zijn. Onderweg slapen we allemaal wel ergens een paar uur. Doordat de tocht door Amsterdam een nachtvullend programma is geworden, zijn we overdag wel een beetje brak.

We beginnen de tocht door Amsterdam met een heldere lucht, tegen 6 uur regent het, daarna wordt het steeds mooier met het grootste deel van de dag zon. Als we net in de haven liggen begint het te plenzen.

zaterdag 4 augustus Werk je dood

Aangezien Jorrit zondag naar Lelystad moet worden gebracht met het OV besluiten we om een dagje in Dordrecht te blijven. Voorbij Dordrecht zijn de OV-verbindingen op zondagmorgen wat beperkt.

De vakantiegangers en het werkpaard hebben opnieuw verschillende programma’s: Huib ligt een groot deel van de dag opgevouwen in de bakskist om de boiler te repareren en de rest gaat Dordrecht verkennen.

Dordrecht blijkt een erg leuke en mooie stad te zijn. Hoogtepunt, letterlijk en figuurlijk, is de beklimming van de toren van de grote kerk. Je kunt Rotterdam en het omliggende gebied schitterend zien vanaf 72 meter (275 treden). Ook zwaaien we vrolijk naar Huib daar in die bakskist, jammer genoeg ligt de boot wel net achter een boom waardoor we er maar een puntje van kunnen zien. Als je goed kijkt zie je Huib in zijn witte shirt op de steiger staan.

Ook Huib heeft een goede dag daar in die bakskist, waardoor we weer lekker warm water hebben.

Ach ja, het gezegde luidt niet voor niets: Koop een boot en werk je dood.

maandag 6 augustus Oosterschelde windkracht 7

Gisteren was een wat logistieke dag. Ik bracht Jorrit en Floor naar Lelystad, terwijl Huib en Gijs naar Yerseke motorden/zeilden. Daarbij kregen ze nog een enorme bui (hagel, windstoten, onweer) op hun kop. Bij Meinte & Maartje gegeten. Vandaag zeilen we de Oosterschelde af met lekkere windkracht 5. Vlakbij Neeltje Jans ligt de betonhaven, klinkt niet aantrekkelijk, maar dat is het daar wel. Alleen een steiger, maar omgeven door een duingebied en met mooi zicht op de Oosterschelde. ‘s Middags neemt de wind aardig toe, windkracht 7 met uitschieters naar boven. We lagen eerst tegen de steiger te bonken, maar liggen nu rustiger aan de andere kant van de steiger. Gijs heeft ‘s middags nog een dapper stuk gezwommen.

dinsdag 7 augustus Nog niet de Noordzee op

Het plan is om op tijd via de Roompotsluis de Noordzee op te varen en dan door naar België. Het is de hele nacht flink blijven waaien, flinke wind tegen stroom levert vervelende golven op, zeker ook daar. Dus de Oosterschelde weer op en via het Veerse meer naar Middelburg. ‘s Avonds eten we lekker in Middelburg. Dit is trouwens de dag met de minste regen, alleen twee keer wat spetters, verder wel een grijze dag, zomers wil het nog niet worden.

woensdag 8 augustus Costa del Sol

We beginnen de dag in mineur. Ten eerste regende het en ten tweede verlaat Gijs ons. Hij neemt vanuit Middelburg de trein naar Enschede. Jammer genoeg hebben we hem dit jaar minder spectaculair zeilen kunnen bieden, maar het was wel weer gezellig. Wij gaan om kwart over 8 door het bruggetje van de haven en twee uur later en 5 bruggen en een sluis verder varen we de Schelde op. Eerst recht oversteken naar Breskens en toendaarna de kust af naar België. Het was leuk geweest om de boulevard van Vlissingen vanaf zee te zien, maar de miezerregen ontneemt ons het meeste zicht. Het zicht is gelukkig wel voldoende om 2 bruinvissen te zien die achter de boot opduiken, erg leuk.

We hebben geluk met de wind, want door het maken van lange slagen lukt het mooi om vlot naar Blankenberge te zeilen. We verwachten dat we bij Zeebrugge goed uit moeten kijken met in- en uitvarende boten, maar die zijn er helemaal niet.

Blankenberge is best aardig, wel met aaneengesloten flats langs de boulevard, maar het ordinaire gehalte valt ons mee. ‘s Middags komt ook uiteindelijk de zon nog door, dan lijkt het nog best een beetje op de Costa del Sol!

donderdag 9 augustus Ici la France

Het is jammer dat Floor er vandaag niet bij is, want dit is een perfecte zeildag op de Noordzee. Eerst tot 10 uur gewacht tot de stroming de goede kant uit ging. De windguru voorspelt windkracht 1 een groot deel van de dag, dus we stellen ons in op motoren. Na een kwartiertje toch het grootzeil er bij en vervolgens de grote licht weer fok (gennaker). Daarna de motor uit en mede door de stroom hebben we  een prima gangetje van bijna 5 knopen (9 km). De boot ligt heerlijk rustig, geen golven, de zon schijnt en om het helemaal makkelijk te maken hebben we de stuurautomaat er op gezet. Als het tij keert om 4 uur zijn we precies bij Dunkerque, dus daar naar de haven. We hebben Frankrijk gehaald! Vrijdag bekijken we Dunkerque en gaan we op zoek naar een huurauto zodat we zaterdag de kinderen kunnen halen. Verder natuurlijk de hele dag CD met Franse liedjes luisteren! ‘s Avonds komt er een boot naast ons liggen die naar de Engelse zuidkust is geweest. Van daaruit ook naar de OS 2012. Ze hadden gezien dat de haven in hartje Londen half leeg was. De prijzen waren ook belachelijk hoog voor deze weken.

zondag 12 augustus Dunkerque – Gravelines

We blijven uiteindelijk drie nachten in Dunkerque. Vrijdag kijken we rond en zoeken uit hoe we het beste de kinderen kunnen halen. Een auto huren blijkt in Frankrijk veel duurder dan in Nederland, een `Stuur autoverhuur` blijkt er niet te zijn en iets soortgelijks met redelijke prijzen ook niet. Uiteindelijk gaat Lies met de trein naar Roosendaal en neemt Meinte de kinderen tot daar mee vanuit Lelystad. Van één Europees spoorwegennet is nog lang geen sprake, zowel de dienstregeling als de prijzen voor een retour Dunkerque – Roosendaal zijn volkomen ondoorzichtig. Na een tussenstop in Antwerpen zijn we om 11 uur ‘s avonds op de boot. Jorrit en Floor vinden het erg interessant om naar Frankrijk te gaan, alleen dat ik onderweg de hele tijd ‘ik ga naar Frankrijk’ zing kunnen ze niet zo waarderen. De volgende dag varen we naar Gravelines. Een kort tochtje, alleen vergeten we vooraf te kijken wanneer de haven bereikbaar is. Als we aankomen lopen er nog mensen door de geul, typisch gevalletje van te laag water. We zeilen dus eerst nog 1,5 uur op en neer voor we er in kunnen. In de haven val je half droog.

dinsdag 14 augustus Gravelines – Nieuwpoort

Gisteren een dagje Gravelines. Wel een aardig vestingplaatsje, maar niet heel bijzonder. ‘s Middags bij het zwembad blijkt Jorrit er niet in te mogen met zijn wijde zwembroek. Het aanbod om een strak model te lenen slaat hij resoluut af. Wel jammer, want de glijbaan is spectaculair lang.

Vandaag Frankrijk weer verlaten, we zeilen van Gravelines naar Nieuwpoort. Het aantrekkelijke van dit stuk van de Noordzeekust is wel dat de havens dicht bij elkaar liggen. In Nederland liggen tussen Den Helder en Zeeland alleen IJmuiden, Scheveningen, Rotterdam en Stellendam. Dat zijn behoorlijke stukken varen, terwijl je hier in 2 uurtjes van haven naar haven kan. Zeker voor Floor is dat erg aantrekkelijk.

We hebben trouwens al sinds vorige week donderdag lekker weer, geen regen!

Wat betreft dit blog ben ik afhankelijk van de wifi en wat dat betreft moet ik regelmatig aan de wifiserie van Fokke & Sukke denken een paar weken geleden.

woensdag 15 augustus Spanning en sensatie

‘s Ochtends naar het centrum van Nieuwpoort, het is wel een mooi plaatsje. Enige probleem is dat er bijna geen winkels zijn terwijl Floor haar vakantiegeld in haar zak brandde, dat moet uitgegeven worden. Het blijkt dat de winkels allemaal in Nieuwpoort-Bad zijn, de andere kant op dus en nog een heel stuk lopen. Dan maar terug naar de boot en we zeilen meteen door naar Oostende. De Mercatorhaven ligt in het centrum, dus het vakantiegeld is om 6 uur uitgegeven. Als we terugkomen in de haven komen we politie tegen, een politieman trekt net zijn rubber handschoentjes uit. Ze zijn op een boot geweest een steiger verderop, maar willen niets zeggen tegen Jorrit (extravert als altijd informeert hij even bij de politie wat er aan de hand is).

‘s Avonds gaan Huib en Jorrit vliegeren op het strand. Floor en ik gaan eens even kijken wat er bij een podium te beleven is. Het blijkt een meezingconcert te zijn, erg gezellig. Het grappige is wel dat er naast bekende liedjes van Nederlandse zangers ook Franse en Belgische liedjes worden gezongen die iedereen meebrult, maar die wij totaal niet kennen. Na een uurtje is het afgelopen en wij weer naar boot.

Wederom is er politie op de steiger en Huib heeft gezien wat er aan de hand is. Om half tien is er uit die ene boot op een brancard een lijk, verpakt in een lijkenzak, getild. Vrij bizar dat er uren lang een dood iemand een steiger verderop heeft gelegen.

donderdag 16 augustus JAN!!!

Aan het begin van de middag staat de stroming de goede kant op, dus vertrekken we naar Blankenberge. Het is maar een klein stukje, maar de wind valt weg, dan schiet het niet erg op. Gelukkig worden we door de stroming bijna 4 km/uur de goede kant op geduwd. ‘s Middags naar het strand dat vlakbij de haven is. Als we weer op de boot zijn is aan de overkant van de haven een podium gebouwd en het blijkt dat er optredens zijn met Jan Smit als trekker. Dat willen en kunnen we niet missen, onze grote droom komt uit. Daarvoor moeten we wel eerste een uur of 3 slechte warming up-artiesten aanhoren, ongetwijfeld Belgische toppers. In die tijd borstelt Floor haar haar extra en doet Jorrit er gel in, ze zijn er helemaal klaar voor. Rond 10 uur zingt Jan drie liedjes van zijn nieuwe album (zie vage foto). Als toegift nog een liedje met de Romeos, de Belgische Nick & Simon. Daarna weet Jorrit nog een handtekening te bemachtigen, weer een trofee om op school te laten zien.

Als Huib en ik daarna nog in de kuip zitten zien we een noviteit op zeilgebied: een boot heeft zijn fok uitgerold en projecteert daarop met een beamer een speelfilm. Op het voordek ligt een groepje mensen de film te kijken.

zaterdag 18 augustus Verkoeling

Vandaag een verrassende dag, met door onszelf gecreëerde verrassingen, dat wel. Ik weet niet wat een grotere verrassing was, dat Huib gaat zwemmen of dat Rianne en Ruth op de boot logeren.

Nadat we eerst nog in Blankenberge in zee hebben gezwommen, vertrekken we eind van de ochtend naar Zeeland. Het laatste stuk op de Schelde hebben we knallende stroom mee, waardoor we een snelheid van 10 knopen halen.

Het is snikheet, dus nog voordat de boot helemaal vast ligt in de haven van Breskens springen Jorrit en Floor al het water in. Zelfs Huib volgt even later, een absoluut unicum.

Om zes uur arriveren Rianne en Ruth met de veerboot uit Vlissingen. Na de wandeling naar de boot liggen ook zij al snel in het water.

Morgen zeilen we ze naar huis in Yerseke.

zondag 19 augustus Wederom Yerseke

Om 8 uur springen Rianne, Jorrit, Ruth, Floor en ik alweer van de boot in het lekkere water. Huib ziet er toch weer vanaf.

Vervolgens komen we via de Westerschelde en het kanaal door Zuid-Beveland weer bij de Oosterschelde en uiteindelijk in Yerseke terecht. Op de Westerschelde zien we op meerdere plekken zeehonden liggen, dat blijft toch leuk. Verder plonzen we overal het water in, dus als we moeten wachten voor een sluis of brug kunnen we mooi even afkoelen.

‘s Avonds eten we bij Meinte & Maartje.

maandag 20 augustus Barbecue met zeehond

Vandaag op een van de leukste plekjes terechtgekomen, een eilandje in het Grevelingenmeer. Het water is hier superhelder en lekker om in te zwemmen. Als we ‘s avond bijna klaar zijn met de bbq zien we een zeehond vlakbij zwemmen (als je goed kijkt zie je ‘m op de foto). Een zalige dag met ideaal zeilweer en met een zeehond als toetje!

dinsdag 21 augustus Luieren

Vandaag een dagje bij het eilandje gebleven. Zon, veel zwemmen en lezen. Het water is zo schitterend helder dat je rondom de boot al heel mooi kan snorkelen. Op de steigerpalen en de rotsen groeien allerlei planten en dieren, al snorkelend is het schitterend om te zien. Verder vangen we garnalen en krabben. De grotere garnalen koken we vervolgens en eten we op. ‘s Avonds tegen de schemering komt een zeehond het baaitje binnen zwemmen om uit te rusten op het strandje.

vrijdag 24 augustus Terugweg

We varen in een paar dagen via Willemstad en Gouda weer naar Amsterdam. Van het Grevelingenmeer naar Willemstad is een mooie zeildag. Je moet alleen wel 3 sluizen door en die duren best wel lang. Verder lopen we wat vertraging op doordat bij het diesel tanken in Bruinisse de dop van de tank overboord ging. Het is daar bijna 4 meter diep, maar toch lukt het om het ding op te duiken. Het water in het Grevelingenmeer is zo helder dat je zelfs op die diepte nog prima zicht hebt. De twee dagen daarna is er weinig wind waardoor we vooral op de motor varen. Zowel Willemstad als Gouda zijn erg mooi, het is leuk om daar te liggen. In Willemstad is Jorrit nog een deel van de middag assistenthavenmeester. Als we de volgende ochtend langs het havenkantoor komen komt  de havenmeester speciaal naar buiten om ons uit te zwaaien.

In Gouda hebben we nog een echte Jorritsma logistieke actie, waardoor mijn sleutelbos van Utrecht op de boot is gekomen en iedereen weer nieuwe boeken heeft. Gouda is trouwens ook een heel mooi stadje.

Nu liggen we aan een steiger in de Westeinder plas, net onder Amsterdam. Vanavond varen we door naar Amsterdam en dan hopelijk om 12 uur vanavond vlot Amsterdam door.

zaterdag 25 augustus Regen

We zijn het geheel ontwend, de regen. ‘s Avonds op weg naar Amsterdam ziet het er wat dreigend uit, dus Floor gaat maar eens kijken of ze haar zeilpak nog past! Een heel verschil met vorig jaar, toen we de pakken bijna iedere dag nodig hadden.

Bij de doorvaart door Amsterdam is het gelukkig droog. We vertrekken om kwart voor 1 en ongeveer anderhalf uur later liggen we aan de Houtkade aan de noordkant van het centrum en duiken we ons bed in. Floor was niet wakker te krijgen bij het vertrek, dus die is blijven slapen. Vanochtend is ze zeer boos/verdrietig dat we haar niet uit bed hebben gesleurd.

‘s Ochtends is de voorspelling voor het IJsselmeer wat onstuimig, maar we besluiten toch richting Hoorn te gaan. Gelukkig maar, want het zeilt zalig. Slechts een bui over ons heen gekregen, met veel wind in de bui. Daarvoor hebben we het zeil al verkleind, dus dat gaat prima.

In Hoorn worden we met tromgeroffel ontvangen. Dat blijkt voor de drakenbootrace te zijn, niet voor ons. In en om de haven zijn allerlei activiteiten, we vallen weer met onze neus in de boter. Helaas valt een deel van de activiteiten een beetje in de regen, want het heeft flink geplensd. Jan Veerman en zijn Volendamse maten hebben we vanavond even overgeslagen, Jan Smit vorige week was wel voldoende palingpop.

dinsdag 28 augustus Via Hylpen naar Toppenhuzen

Zondag blijven we een dag in Hoorn. In de oude haven is de gebruikte botenbeurs met allemaal activiteiten er omheen. Jorrit en Floor gaan schilderen, kano’en en springen van een aardige hoge steiger af aan een kabel.

Verder grijpen we de kans om eens een paar boten van binnen de bekijken, een Halberg Rassie en een vrij nieuwe Delphia. Alhoewel het allebei mooie boten zijn vinden we toch allebei dat de Emergo van binnen veel leuker is. ‘s Avonds wederom een optreden van een lokale held. Het grappige is dit keer dat Huib alle liedjes kent en ik slechts één of twee. Net die 10 jaar hè! De volgende dag door naar Hindeloopen, toch altijd een favoriete haven van ons allemaal. Nadat we bij Enkhuizen de hoek om gaan hebben we de wind pal achter, altijd een vervelende koers met het risico van gijpen. Met de gennaker en genua zeilt het echter hartstikke mooi en zeilen we met lekker gangetje naar Hindeloopen.

Jorrit heeft in een knopenboekje de prusikknoop gevonden en in Hindeloopen probeert hij om met die knoop in een touw omhoog te klimmen. Dat lukt prima:

Dinsdags zeilen we verder naar Oppenhuizen. Na het pakken van de spullen zit de vakantie er weer op.