Zomer 2011 Oostzee

De afgelopen jaren zijn we iedere keer een stapje verder gegaan en nu lijkt het ons leuk om naar de Oostzee te gaan. Om daar ook wat tijd door te kunnen brengen is het handig om er vrij vlot heen te varen. Dat is niet waar Jorrit en Floor erg blij van worden, dus die zijn eerst een week in Lelystad, samen met de andere kleinkinderen (kleinkinderweek). Jorrit en Emmy brengen ze daarna naar Denemarken en zeilen een week mee.

Wat statistieken voor deze vakantie:
– Huib en ik hebben 26 dagen op de boot gezeten.
– We hebben met zes verschillende bemanningen gevaren.
– We hebben drie dagen zonder enige neerslag gehad.
– We hebben 23 dagen gevaren (hangt sterk samen met vorige punt).
– We hebben drie keer in zee gezwommen (hangt ook al samen met derde punt).

Kortom, het was een vakantie met weinig stabiel weer. Dat betekende wel lekker veel wind, maar ook veel regen. We willen zeker nog een keer naar Denemarken om het met lekker weer te zien en te ervaren. Het zeilen was door de wind voor ons soms grensverleggend, wat leuk was. Verder hebben we onze eerste nachtzeilervaring opgedaan.

Zondag 31 juli      Boot is klaar

Na de aanvaring in mei is de boot de afgelopen maanden gerepareerd. Het was nog een beetje spannend of alles op tijd af zou zijn, maar vandaag zijn we naar de boot gegaan en inderdaad, hij is klaar. Ziet er nu weer gewoon zo uit, met glad polyester, nieuwe preekstoel voorop, nieuwe railing en een mooiere nieuwe voetrail.
Kunnen we toch gewoon op vakantie. Weersvoorspelling om in Denemarken te komen is nu goed, hopen dat het zo blijft.

Woensdag 3 augustus      Greate Griene

We zijn vertrokken. Gijs bracht ons eind van de middag naar Langweer. Eerst de boot ingeruimd en overbodig water overboord gezet. Toen we de motor startte, startte ook de regen. Toch stug doorgemotord tot Sneekermeer en daar liggen we nu aan een steiger aan de Greate Griene, zalig rustig, alleen geluid van golfjes tegen de boot en motregen op de boot.

Donderdag 4 augustus      Wijns

Vandaag een schitterende dag. Eerst een ‘skinny dip’ in het Sneeker meer, errrrggg koud. Daarna door naar Leeuwarden. Gelukkig alle Duitse mannen in stalen motorboten kunnen ontwijken.
De wind stond precies goed, dus het meeste kunnen zeilen. In Leeuwarden boodschappen gedaan, o.a. Waterkaart voor Denemarken. Bruggen rondom Leeuwarden schoot trouwens niet op. Wel meer tegenliggers dan ‘meeliggers’. Alle steigers aan Dokkumer Ee lagen vol, dus uiteindelijk bij een eetcafe in Wyns gaan liggen. Moesten we wel uit eten, wat een straf. Op foto Huib aan het witbier.

Vrijdag 5 augustus      Lauwersoog

Vandaag naar Lauwersoog gezeild. Morgenmiddag komt Gijs en als de wind is zoals voorspeld vertrekken we rond 4 uur ‘s middags naar Cuxhaven. Als het goed is doen we daar 24 à 30 uur over.

We hebben 4 maanden niet gezeild en moeten duidelijk weer even op gang komen. Dit blijkt vooral bij wegvaren en aankomen. Ons sterke punt is altijd dat we uiterlijk rustig en beheerst blijven, maar dat valt niet altijd mee. Bij iedere evaluatie blijkt dat Huib vindt dat ik het niet goed doe en ik vind dat het zijn schuld is! Verder is het gelukkig heel gezellig.

Dinsdag 9 augustus      De Oostzee

We hebben het gehaald, we zijn op de Oostzee. Een dag later dan gepland, maar die dag wel besteed aan een dag zeilen op het Duitse wad. Zaterdag vertrokken we rond 4 uur met mooi weer een goede voorspelling. Voordat we voorbij Schiermonnikoog op de Noordzee waren kregen we echter al een eerste klap onweer, die leek enigszins uit het niets te komen. Teruggaan had weinig zin, dus maar verder richting het Duitse wad. De weersverwachting werd onderweg steeds slechter, dus we besloten ‘s nachts bij Norderney naar binnen te gaan. Het viel niet mee om in het donker de haveningang te vinden, in eerste instantie snapten we de lichten niet. Uiteindelijk toch de ingang gevonden en aan een andere boot aan de hoge kade vastgemaakt en meteen ons bed in. Het was eigenlijk best een waardeloos stuk zeilen en we waren niet verder dan Norderney gekomen.
Zondagochtend was het weer niet onaardig, maar wel veel wind. Onze buurman zou eind van de ochtend vertrekken. We besloten dan ook maar te gaan, vanwege de voorspelling van harde wind en ander onheil wel ‘binnendoor’ via het wad. Dat was een goede keus, want we hadden een zalige zeildag. We gingen als een speer op de fok, met heftige buien en heftige opklaringen. Doorgevaren tot het laatste Duitse eiland, Wangeroog. Zo heeft Gijs ook zeilervaring op het wad, met alles er op en er aan: geulen, meerdere wantijen, stroming en vooral veel wind. En natuurlijk zeehonden op de oostkant van Langeoog! Er waren trouwens bijna geen boten op het water.

Maandag werd 6 Bf voorspeld met windstoten van 7. Toch maar gegaan en het ging prima. Alleen wat buien met windstoten, een onweersklap en verder vooral lekker zeilen met zon. Toen we eenmaal op de Elbe waren verslechterde het weer en onder wat grimmige omstandigheden legden we in de sluis aan.

Meteen na de sluis de haven van Brunsbüttel in. We lagen aan de steiger het dichts bij de sluis en de grote zeeschepen schuiven dan op 20 meter afstand de sluis binnen.
Vandaag het Kielerkanaal door gemotorzeild. Het was een dag met van alles wat weer, dus zon maar ook behoorlijk pittige buien. Als het regende stuurden we om de beurt en dan kon je verzoeknummers aanvragen om het wat leuk te maken.

Het is wel fascinerend om hier te varen, met van die enorme boten die langskomen en bijzonder bruggen.

Bij Kiel door de sluis en nu zijn we dus op de Oostzee. We liggen in Laboe en gaan morgen verder richting Denemarken.

Oh ja, helemaal vergeten te vermelden, maar Gijs is zaterdag in Lauwersoog opgestapt en blijkt tot nu toe niet alleen gezellig, maar van onschatbare waarde tijdens het zeilen te zijn. Alleen zo jammer van die heimwee!?!

Woensdag 10 augustus      Men lijdt het meest………..

Bij het zeilen gaat het spreekwoord over het lijden dat men vreest toch echt op. Op basis van de voorspellingen waren we hier nooit gekomen, want te veel wind en onweer iedere dag. Toch hebben we iedere keer prima zeilweer, wel met stevige wind, maar goed te doen. Onderweg zijn we dan wel bezig met het slechtere weer wat er ongetwijfeld nog aankomt, maar nooit arriveert. We hebben nu weer geleerd dat in Duitsland 1 Bf van de windvoorspelling aftrekken een realistischer beeld oplevert.

Nu met een voorspelling van windkracht 7 op naar Sonderborg!

Zaterdag 13 augustus      Gast-blogger Gijs

Helaas voor velen ben ik vanmorgen in Middelfart van de boot afgestapt en ben ik aan mijn reis naar Enschede begonnen. Gelukkig zijn gisteravond Emmy, Jorrit, Jorrit en Floor met de auto in Middelfart aangekomen en hebben wij vannacht heerlijk met zijn zevenen op de boot geslapen. Maar dat waren afgelopen vierentwintig uur, de dagen er voor ontbrak ons de WIFI in de havens maar hebben wij zeker gevaren.
Onvoorstelbaar dat deze dagen achter elkaar zaten want het weer was als zwart en wit te onderscheiden. Donderdag vertrokken we met een stevige bries die al snel opliep naar windkracht zeven met windstoten tot wel windkracht negen. Met een flink rif in de zeilen zijn we verder gegaan en werden belaagd door regenbuien. Eenmaal aangekomen in Sonderborg konden we er voorzichtig om lachen en zeggen dat we alledrie deze dag nog heel wat over zeilen hebben geleerd.

Maar nu vrijdag, eerst even het buitje afwachtten om daarna te vertrekken naar Middelfart, waar we rustig heen zijn gezeild. De wolken trokken redelijk weg en we zijn droog overgevaren. De verhalen van Liesbeth dat het een heel mooi gebied moest zijn bleken waar, overal eilandjes en gewoon zo mooi dat je er af en toe aan herinnerd moet worden dat je je ook nog in het vaarverkeer begeeft.

Op weg naar huis heb ik nog geld van opa Jorrit meegekregen om een hamburger in Hamburg te kopen. Het was heerlijk 🙂 Allen bedankt voor deze onvergetelijke vakantie!

Zaterdag zijn we, nadat we Gijs hadden uitgezwaaid, naar Assens gezeild. Alleen al vanwege de naam wilden we daar naar toe. Onderweg wat regen, maar na aankomst lekkere zon. ‘s Avonds tijdens het eten zwommen er nog 2 bruinvissen in het havenbekken rond.

Zondag zijn we naar het zuiden gevaren. We zeilden vrij scherp aan de wind en er stond een vervelende golfslag. Gevolg was dat Jorrit (sr) op gegeven moment de buitenkant van boot bevuilde en Emmy het laatste deel van de tocht het misselijke gevoel van zich af heeft geslapen. Gelukkig waren we voor de regen echt toenam in Dyveg. Een mooi plekje alleen ontnam de regen ons alle zicht!
Vandaag tegen 10 uur weg, naar de zuidkant van Funen. Het weer klaarde helemaal op en gaandeweg werd het mooi weer. Met mooi weer is dit een schitterend zeilgebied met glooiende heuvels, helder water en leuke haventjes. We zijn nu in Faaborg.

Overigens bleek een paar dagen geleden dat die voorspelling van de wind toch best aardig klopt, maar dat we onze windtabel de hele vakantie verkeerd hebben afgelezen. Daardoor dachten we iedere keer dat het een Beaufort minder hard waaide dan het daadwerkelijk deed!

Dinsdag 16 augustus      Lang gekoesterd verlangen

Jorrit is natuurlijk een fanatiek visser. In het voorjaar hebben we via marktplaats een rubberboot met motortje, 2 pk, gekocht. Nu gaat Jorrit zijn grote wens in vervulling, namelijk vissen vanuit het bootje. Jammere is wel dat een van ons mee moet, maar in Heit vindt hij een gewillig slachtoffer. Nu nog wat vangen.

Vrijdag 19 augustus      Laatste meters

Vandaag hebben Jorrit en Emmy hun laatste meters van deze vakantie gezeild. We waren er vroeg bij vanochtend en scheurden met een ruime windkracht 6 van Rudköping op Langeland naar Svendborg op Funen. In Denemarken staat er alleen stroom als er wind staat en dan ook in dezelfde richting. We hadden wind schuinachter en dus stroom mee, waardoor we wel 9 knopen haalden. Binnen de kortste keren waren we dan ook in Svendborg. Een mooie en leuke plaats (afgezien van de plensbui ‘s middags) met het station om de hoek. ‘s Avonds uit eten bij een leuk restaurant tegenover de haven.

Hier stappen Jorrit en Emmy morgen op de trein. Via Odense gaan ze dan naar Middelfart, waar ze een week geleden de auto hebben achtergelaten.
Gelukkig wordt het weer steeds beter, met veel meer zon. Gisteren een hele dag zonder regen, vrij bijzonder deze weken. We waren woensdag van Faaborg naar Ærøskøbing gegaan. Een schilderachtig mooi plaatsje.

Ons idee van het zeilen in Denemarken was onder andere dat we zouden ankeren in allemaal leuke baaitjes en dan lekker zwemmen en wat rondvaren in het motorbootje. Tot nu toe hebben we echter vanwege het weer nog niet een keer geankerd. Op weg van Ærøskøbing naar Rudkøbing was het dan eindelijk wel een dag om te ankeren, dus ‘s middags doken Floor en ik eindelijk het water in.

Nu Svendborg in, als we Jorrit en Floor kunnen losweken van hun nieuwe ‘vrienden’ die hier ook de haven liggen.

Zaterdag 27 augustus      Oh no, it’s raining again

Het is wel ongeveer het thema van deze vakantie: de regen. We zijn nu 25 dagen op pad en daarvan zijn ongeveer 5 dagen overdag droog geweest. Twee daarvan waren tijdens de eerste drie dagen.
Na het vertrek van Jorrit en Emmy besloten we weer richting de Duitse bocht (Brunsbüttel/Cuxhaven) te gaan. Oostenwind komt minder vaak voor, dus soms moet je even wachten tot je van daar weer terug kan naar Nederland.
De zaterdag van hun vertrek stond er een goede westenwind, dus maar meteen een flinke ruk gemaakt richting het Kielerkanaal. De volgende dag Kiel bekeken en een derde van het 100 km lange kanaal gedaan. De volgende dag de rest van het kanaal. Het is een fascinerend kanaal met die dag erg veel grote vrachtschepen. In Brunsbüttel, aan de westkant van het kanaal, zijn we ‘s middags naar het museum over het kanaal geweest. Achteraf snappen we eindelijk hoe het nu precies zit met al die lichtsignalen die je onderweg ziet. Die zijn overigens vooral voor de zeeschepen bedoeld, om het passeren in goede banen te leiden. Het zijn trouwens ontzettende joekels die hier langs komen.

De voorspelling voor de volgende dag was oostenwind, dus het plan was om naar het Duitse wad te varen. ‘s Ochtends werd echter zo veel wind en vooral onweer voorspeld, dat we maar alleen de Elbe zijn overgestoken. De haven in Cuxhaven invaren met erg veel dwarswind en vooral veel dwarsstroom was best spannend.
Woensdags vanwege westenwind blijven liggen.

Maandag 29 augustus      Een flinke ruk

In Cuxhaven liggen meer boten te wachten op het juiste moment om terug te varen. Op de site van de Duitse bocht-goeroe Vleut is te vinden dat de komende dagen de mogelijkheid om terug te varen goed is, daarna kan het wel weer een tijdje duren. We besluiten om woensdagavond om 10 uur te vertrekken, de nacht in te varen zodat we al een flink stuk gehad hebben als Jorrit en Floor ‘s ochtends wakker worden.

Vlak voor vertrek luisteren we nog een keer naar het weerbericht en dan voorspellen ze toch weer onweer. Aangezien we toch wel weg willen besluiten we te gaan. Jorrit moesten we wakker maken, dus die zit het eerste uur alle lichten te bekijken. Hij wijst ons ook op het onweer in de verte, hij gelooft gelukkig dat het een vuurtoren is en gaat weer lekker slapen.

We komen de nacht goed door, al motorzeilend. Bij de Jade liggen veel vrachtschepen te wachten die net weer wat beginnen te varen als wij in de buurt zijn. Knap lastig om in het donker te onderscheiden wie wat doet en waarnaar toe beweegt. Met z’n tweeën komen we ook dat stuk goed door. Die nacht en ook de dag doen Huib en ik vooral dutjes op de kuipbank. Omdat het zeilen niet erg inspannend is is dat goed te doen.

Ons ideaalplaatje van kinderen die de hele nacht slapen komt uit, Floor wordt pas om half negen wakker. Aangezien het goed gaat, het weer goed is en de voorspelling voor de komende dagen niet erg goed is, varen we door naar Schiermonnikoog. De timing is perfect, met stroom mee varen we de Waddenzee op en er staat al genoeg water in de geul naar Schier. Om half acht zitten we in het restaurant in de haven. De wereld om ons heen beweegt nog een tijdje door. We vinden het wel stoer dat we zo’n stuk achter elkaar gevaren hebben.

Maandag 29 augustus      Naar huis

Na een dagje uitrusten op Schiermonnikoog besluiten we om via het wad weer naar huis te varen. Op zaterdag varen we met redelijk weer naar Ameland. Kort na aankomst op Ameland begint het te plenzen en het duurt vrij lang voordat het weer droger wordt.

Zondag varen we toch niet verder via het wad, want er wordt erg veel westenwind voorspeld en om nu daar tegen in te gaan motoren trekt niet echt. Het wordt dus Lauwersoog en als we eenmaal de sluis door zijn varen we meteen door naar Leeuwarden. In Leeuwarden willen Jorrit en Floor graag zien hoe dat werkt met je pizza laten bezorgen op de boot. Aangezien we het telefoonnummer niet hebben wandelen we eerst naar de pizzeria toe, bestellen daar en moeten dan snel terug naar de boot om er eerder te zijn dan de pizzakoerier!

Maandags zijn we weer terug in Oppenhuizen, waar Jorrit en Emmy de auto komen brengen. Als Jorrit vraagt wat de plannen voor volgend jaar zijn roept Floor enthousiast ‘Engeland’. De terugweg over de Noordzee is haar 100% meegevallen!